fredag 20 december 2013

Spelskandaler och jävelskap - En fars nära dig

Det är som alltid fullt ös på basketsverige.se vilket gläder mig. Jag gillar att läsa artiklarna och ofta följs de av intressanta kommentarer. Vissa är roliga, andra patetiska, vissa är intressanta och vissa är både roliga och patetiska eller intressanta och roliga. För närvarande är det spel- och domarskandaler som inte direkt rosat svensk basket och därför har förbundet valt att ta ställning och stänga av ett par stycken. Under mina år i och bland basketligan fick jag ta del av många roliga, raffinerade men också en del nästan tragiska och oroväckande berättelser. En av dessa var just domare som spelade på matcher. Jag tänker inte nämna några namn alls men att detta förekom tycktes varken vara en nyhet eller speciellt ovanligt. Detta postulat kom från alla möjliga olika håll runt om i landet och om det var sant eller inte skall jag förstås inte gå in på i närmare detalj, men de facto att det faktiskt florerade är bekymmer stort nog eftersom det påvisar att domarna antingen spelar på matcher eller att de vid olika tillfällen gjort ett så dåligt jobb att man börjat misstänka att de satsat pengar på något av lagen. Det är en oblid moment 22-liknande sits och vilket av dessa vore att föredra?

Det är flera röster på basketsverige.se som lyfter att domare har satsat på matcher och oavsett sanning eller inte så indikerar det en problematik som vi absolut inte kan bortse ifrån och måste ta tag i. Det är oroväckande om det är "allmänt känt" att domare eventuellt skulle spela på matcher.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar