tisdag 25 augusti 2015

Sommaren snart till ända och om en vecka är jag flyttad

Idag skrev jag färdigt den sista av mina säsongsplaneringar och som ni säkert vet utgör dessa alltid en grund för vad som komma skall. Denna är inte skriven i sten, utan förändras utifrån gruppernas behov men den visar målsättningar och vad som bör hinnas gå igenom. Den här sommaren har i övrigt varit av god karaktär.

Jag satte upp mål gällande att fördjupa mina kunskaper och måste säga att dessa inspirerade till ytterligare fördjupelse. Vissa saker var strictly Bball men väldigt mycket av sommarens litteratur har tagit upp ledarskap rent allmänt och har inneburit personlig utveckling.
Jag minns min besvikelse när jag såg att boken The 7 habits of highly effective people skrevs 1989, för är det något jag har jättesvårt för är det information som inte är up-to-date. Ska jag lära mig om världen, ska berättelsen utgå från att jorden är rund. Men trots detta skulle tegelstenen dras igenom och nu har de flesta sidorna beskådats och de har genererat! Mycket kunskap blir aldrig gammal, that's it! Vana 1 i boken handlade om att etablera en inre integritet och att detta görs genom löften som hålls. Man sätter exempelvis ett mål och arbetar för att uppnå detta, något som basketcoachen i mig alltid gör men i år ska detta bli mer konkret. Jag har alltid sagt att resultaten inte spelar någon roll men innerst inne så är det en lögn för mig själv. Jag bryr mig om resultaten och de enda gångerna som jag kan finna mig i en förlust är när motståndarna är uppenbart bättre. Då behöver man sätta en målbild utifrån detta läge och vana 2 handlar om att sätta mål med slutet i huvudet. I år ska jag bli bästa mig på att sätta upp och hålla löften till mig själv, då detta utgör grunden för effektivitet. Kunskap, skills och vilja ska kontrolleras i högsta möjliga grad!

Fraser som "om bara...", "Jag kan inte för att..." eller "jag måste..." är reaktiva och jag tror att man mår bra av att istället vara proaktiv! Det är en tanke och ett utkast att jobba vidare från!

Jag lyssnade på Jerry Lynch för ett par nätter sedan och beställde hem en av hans böcker häromdagen för att förkovra mig i hans sätt att se på ledarskap. Det enda jag hittills vet är att Östasiatisk filosofi inspirerat honom! Jag hoppas att denna dimper ned i brevlådan innan min flytt till Malmö som jag ser fram emot mycket. Gruppen känns lika tävlingsinriktade som mig med hunger att utvecklas individuellt. De är med andra ord precis som jag men spelare istället för coacher.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar