fredag 28 augusti 2015

Mors födelsedag

Igår fyllde min mor år igen! Tänk att en gång varje år får man en ny siffra att förhålla sig till och som hela samhället förhåller en till.
Plötsligt är man byxmyndig, får köpa alkohol, rösta, vara lämpad för införskaffande av barn, ung/gammal mor-/farföräldrar och pensionärer. Alla dessa värderingar görs utifrån siffror. Lite problematiskt egentligen att en siffra betyder allting rent lagligt och socialt men ingenting mentalt. Eller kanske lite, eftersom lagen och det sociala sätter så stark prägel på vårt mentala. "Jag känner mig inte gammal/ung" är väl ett utmärkt tecken på att våra egna samt omgivningens förväntningar är starkt präglade av vad som är drägligt för en specifik ålder/position etcetera.

Med de orden sagda vill jag fastslå att mammas ålder inte begränsas av siffror. Hon springer flera gånger i veckan, är engagerad i diverse grejer, lösningsfokuserad och redo att göra jobbet som krävs för den specifika sysslan. Mamma har en vinnarattityd och jag tror att hon lärt mig otroligt mycket om livet genom att bara vara. Korrelationerna i den stora trean, nämligen 1. Att våga drömma, 2. tro på sig själv och 3. att jobba hårdare för att realisera denna dröm, är något som jag matats med av mor genom hela mitt liv. Mammas bild av mig är skev och subjektiv. Hennes "du kan ta dig an vad du vill!" kan emellanåt gå överstyr och hennes tro på mig är större än min egen men ju mer jag tänker på det, desto mer fantastiskt är det och för mig är det precis så en förälder skall vara, så länge som insikten av "hårt arbete" finns. En förälders uppgift är inte att hålla tillbaka sina barn, utan få dem att växa och våga drömma. Det har verkligen jag getts utrymme att göra.

Mamma är en vinnare! Hon ser livet från den ljusa sidan men lägger emfas på kamp. Inget är gratis och utmaningar är till för att tas an med entusiasm och bemästras, samt att misstag är en del av lärandet. Därför vill jag idag, dagen efter mammas födelsedag, tacka henne ännu en gång för att hon inspirerar mig dagligen genom att bara vara sig själv och en sann hjälte i vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar