lördag 22 augusti 2015

En träningshelg senare

Två dagar och 230 minuter senare var de första "riktiga" träningarna avklarade med ett av de lag som jag skall coacha kommande säsong. Det är en mycket inspirerande grupp med enormt goda mål rörande sitt idrottande, vilket i sin tur gör mitt jobb otroligt roligt men också utmanande förstås. Som ni säkert vet är jag en sån som vill lära mig allt och i ett sådant spelarklimat pushas man hela tiden framåt i sin egen utveckling med. Man växer tillsammans.

Vi är ett lärostadie och det är alltid lite speciellt att befinna sig i dessa. Man försöker lära känna varandra och vilka knappar som finns att trycka på och detta gör att träningarna lätt får en lite speciell karaktär. Man är inte riktigt helt trygga än, men det kommer förhoppningsvis gå ganska snabbt med så mycket tid tillsammans i hallen.
Helgens huvudfokus, eller snarare enda fokus rörde vårt transitionanfall och halvplansoffense. Jag är all-in gällande snabb basket och tror att ett blixtrande transitionspel är oerhört svårstoppat, något som Golden State Warriors bevisade i årets NBA-final. Det var länge ett vanligt förekommande argument att man inte kunde springa i slutspel men så är givetvis inte fallet. Det bevisades egentligen redan förra året i och med Spurs men fick en renässans i år via Warriors. Ett kompakt försvar och ett aggressivt snabbt anfall tror jag är en vinnande kombination.

Nu är det bara en vecka kvar tills jag flyttar ned permanent och helgen har utvärderats, vilket ligger till grund för kommande veckors planering.
Vi behöver få upp tempot ytterligare, förstå vikten av extra pass och bli mer trygga i vårt halvplansspel men detta är fullt förståeligt. Turnovers är alltid något man som coach mår illa över men det behöver man inte vara för hård med nu i början, bland annat eftersom spelarna lär sig något nytt och då kan det bli lite slarvigt tidigt på säsongen. När jag kommer tillbaka igen skall vi fortsätta jobba med de värdeord som jag anser vara viktiga at etablera tidigt och jag ser fram emot att återvända ned!

Cheers folks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar