fredag 14 augusti 2015

Kritiskt kontra kreativt förhållningssätt

Nu faller tidens anda på ordentligt. Att förhålla sig kritisk ligger sannerligen i tiden och varenda läroplan vill utveckla elevernas förmåga att tänka kritiskt kring information och dylikt. Detta handlar inte bara om skolans värld, utan informationssamhället i stort. Det har även nått basketen och egentligen är innebörden inte så mycket mer än vad man lärt sig inom didaktiken sedan dess födelse. När, var, hur och varför, ni vet jag har skrivit om det tidigare om ni vill läsa mer om detta förhållningssätt. I veckan hade jag en diskussion med en vän om just kritiskt förhållningssätt. Det fick mig att tänka tillbaka på ett tidigare inlägg som behandlade just detta och jag fördjupade mig i viss litteratur kring basketkritikens ljuva genre. Det var inga dumma idéer alls som presenterades men problemet med denna inställning var att det kritiska synsättet ofta inte alls tog ställning till de didaktiska frågorna utan fokuserade enbart på helheten och inte delarna. Detta ansåg jag var en brist, för att kritisera en helhet utan att dissikera cellerna som bygger upp något, är för mig ganska ointressant, eller i alla fall ofta irrelevant.

Istället tycker jag att man kan tweaka lite och prata om ett kreativt förhållningssätt. För mig handlar det inte så mycket om att vara kritisk eftersom detta ofta tenderar att handla om att såga något som någon annan gör. Istället kan man förhålla sig kreativ till det, då detta tenderar bli betydligt mer lösningsfokuserat och kan sätta igång hjul, snarare än att konstatera att man inte gillar något. Det blir stopp i maskineriet och till slut stannar det. Jag tycker mig vilja ha ett kreativt förhållningssätt och försöka leta sätt att förädla och förbättra. Att kritisera något för kritikens egen skull, eller att sätta sig över vissa teorier eller idéer tror jag gör mer skada än nytta. Inspireras istället och forma om så att det passar just dig. Det behöver kanske inte heller passana någon annan men det gör ingenting alls!

Kanske blir slutresultatet det samma? Ja, kanske blir det så och ett ord gör ingen skillnad men jag får för mig att det i alla fall kan  hjälpa mig lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar