fredag 22 november 2013

Thunderstruck får mig att börja rota i de flesta konspirationsidéer.

Ensam hemmahelg ger utrymme för ännu mer basket, vilket bevisar att det inte finns något ont som inte för något gott med sig (sjukdom och död exkluderat). Utöver matcher tog jag mig tiden att börja titta på Thunderstruck: Kevin Durants motsvarighet till Michael Jordans Space jam.
Space Jam är allmänt vedertagen en skitfilm. Inte ens de största Looney Tunesfanatikerna tycks tycka om filmen och de är säkert fortfarande förbannade på Michael Jordan som förstörde den perfekta bild av Bugs Bunny, Duffy, Tweety och allt vad de heter. Vi basketspelare har dock svårare att erkänna Jordans klavertramp och jag kan gång på gång se denna odödliga epokskrivarfilm. Jag är inte alls neutral när det kommer till basket. Allt som har med denna Guds gåva (tro mig bibeln är felskriven, i originaltexten står det: "Och på sjunde dagen skapade Gud basket för att ge alla människor mening och nöje) är bra. Dokumentärerna är helt galet snyftfyllda och tagande. Filmerna är briljanta och lyckas alltid balansera det multikulturella likt Justitia justerar sin våg. Den vite coachen, den svarte pratkvarnen, ja alla stereotyper finns där utan att bli för mycket av det goda. Tills idag. Antingen har jag vuxit eller så är Thunderstruck det mest katastrofdrabbade som hänt USA sedan George Bush tog första steget att göra om New Orleans till vattenland.
Thunderstruck är brutal, den är smaklös och patetisk. Jim Belushi gör en stabil insats i bakgrunden som den hysteriske coachen med en bakslickande assistent och resultatet blir som hämtat ur någon pikareskroman från 1500-talet. En 2013-års Don Quijote och Sancho Panza, problemet är att det varit populärt sedan 1500-talet och man sett lite för många. På varje helan och halvan går femton tusen Belushi/hans assistent. Belushi är visserligen fortfarande mycket underhållande och kritiken är inte mot honom utan upplägget men jag har inte ens snappat upp hans karaktärs namn än.
Kevin Durant ska inte få för mycket skit. Jag inser att han fortfarande är en skinande basketspelare som är grym, MVP-grym på det han gör. Skådespel: nej.
Det måste vara någon i Thunders styrelse med goda kontakter i Hollywood och som är förbannat bra på att sälja. "Kevin, jag har en ide´som du inte kan tacka nej till! PÅ riktigt, du kan inte, det står här i kontraktet!"
High school musical var en misshandel på allt i hela världen. Nu kom Thunderstruck tillbaka och snodde allt i hela världens plånbok också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar