söndag 3 november 2013

Friends Arena ligger i ide medan baskethallarna är överfulla.

Friends arenas kostnader tickar vidare. Den är fantastiskt fin, en jättebra arena och jag skulle kunna skriva en hyllningstext till skrytbygget, men inte denna gång. Förra året redovisade man en förlust på 244 miljoner kronor och nu vill delägare dra sig ur lyxfällan. Egentligen är jag inte speciellt förtjust i att vara efterklok men det är så vansinnigt mycket lättare än att vara förklok och därför vill jag kasta lite bensin över hus som redan brinner.

Först och främst vill jag klargöra att det här inte bottnar i avundsjuka och skadeglädje när arenan går kasst så är det trots allt även lite av mina pengar som tillintetgörs i livets pappersstrimlare och det innebär arbetslöshet, inbördeskrig och allt det där ni vet, men det är kanske också därför som jag reagerar ganska starkt på tragedin.
Jag gick in på arenans hemsida för att se vilka aktiviteter man kunde njuta av i novembermånad. Det var inte direkt överfullt. Av novembers trettio dagar bedrivs verksamhet fyra. Sverige mot Portugal vore kul att se precis som Black Sabbath (Förutsatt att man får se Iommi och Ozzy). Monster jam kan bara göras av en basketspelare. Så fort bensin involveras är det inte intressant längre.
Resterande dagar får arenan vila. Skamligt? Kanske inte vid första anblick men jag har inte heller nått min klagan än. Hold on!

Superarenor är minst sagt populärt och är väl i stort sett ett krav för att avgöra hur stor en stad egentligen är. En, i huvudstadssamanhang, som Stockholm måste förstås göra något extra utöver Gamla Stan för att få lite extra internationell stjärnglans. Arenan blev det självklara valet. När man byggde den ponerade man förmodligen att Bruce skulle slåss om tiderna mot U2, Lady Gaga och inte att AIK- Helsingborg mot ett gäng epatraktorer på steroider.
Vad är det som skaver i mina skor egentligen? Jo, att det finns så många andra saker som vi kanske är i större behov av än en arena som kan ta 60.000. Sverige skulle må så fruktansvärt mycket bättre av 60 arenor som kan ta 1000 personer. Den lilla människan i detta sammanhanget är sådana som du och jag som slåss för att försöka få en extra kvart av träningstid till våra knattar. Dessa sextio hallar hade garanterat blivit fullbokade på tre dagar, men Friends står tom 26 dagar, har kostat nästan 3 miljarder, en summa som fortfarande tickar. Dessutom var det väl inget fel på Råsunda? Historik och själ tar tid att bygga. Den försvann ut med Råsundas betong.

Finns det en ljusnande framtid? Jag är skeptisk och bygger mitt utlåtande på VM i Sydafrika, Sydkorea, Kina och Japan. Där har spökstäder växt fram ur enorma byggen. Visserligen några fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar