torsdag 7 november 2013

I like big butts, axlar och fötter and I can't deny

Det här blir ett inlägg som startar i och med autoskrift. Ibland tryter tiden och då följer allt för ofta även motivationen med och en blogg som uppdateras alldeles för sällan tappar så småningom sina trogna läsare (jag älskar er och tro inte att jag slutat bry mig om er). Autoskrift är spännande eftersom det innebär att man bara börjar skriva och så småningom börjar en historia att sakteligen utkristalliseras. Som ni märker har jag fortfarande inte direkt hittat någonting att skriva, även om jag var nära att spåna vidare inom ämnet motivation. Jag försöker ju dessutom hålla en basketorienterad profil, så att börja skriva om Herman Von Rumpoys twitter är inte heller intressant. Däremot är rumpor intressant. Det kan jag skriva om.
Rumpan är ett underskattat redskap på en basketplan och igår gick jag in på Open Gym för att ge några U18-spelare lite extra saker att jobba med. Två guarder och en center fick sig en liten lektion basketfilosofi samt tillhörande övningar. Insidespelet är den del av basketsporten som förändras mest just nu. Flertalet insidespelare hamnar allt längre ifrån korgen på den offensiva planhalvan och senast i mängden trepoängsforwards är Chris Bosh. Jag tror dock att de skolade innespelarna alltid kommer att göra extremt stor skada. Att spela inside handlar egentligen om tre saker:


  • Fötter - Framför allt innan du får boll. Båda dina fötter måste vara öpnna (detta är en riktlinje och inte en regel)
  • Axlar - När du fångat bollen måste dina axlar vara under försvararens axlar
  • Rumpa - Studsar du bollen, studsa din rumpa med
Dessa tre beståndsdelar glöms ofta bort vilket gör det svårare att åstadkomma något under korgen och borde belysas i varje insideworkout. Anledningen till att jag vill fokusera på rumpan är kortfattat för att om spelarna lär sig att använda den kommer de automatiskt djupare ned innan de avslutar vilket gör deras move mer kraftfull.

NBA:s genom tiderna bästa rumpa tillhör Baron Davis. Bland aktiva spelare ligger Andre Miller bra till. En LA-grej?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar