onsdag 27 november 2013

En bra träningsdag

Idag var det en ny träning för mina U14. Det är roligt att se framstegen i gruppen och på grund av hallbrist får dessa trettio minuter obligatorisk fys varje onsdag. Det är en viktig halvtimma att jobba på saker utan basketboll. Jag hade förstås gärna haft mer tid att jobba med bådadera men läget är bara att uppskatta. Vi har de senaste två veckorna arbetat mer med returer och försvar jämfört med tidigare  träningsperioder, vilket också syntes under förra matchen. Vi orkade både att försvara och springa bättre än tidigare och givetvis är mitt mål att vi på söndag kan ta ännu fler returer, springa ännu mer och spela försvar några studs till varje anfall. Inspirerad av Brad Stevens försöker jag att uppmana mina spelare att tänka i konkreta mål. Att tvinga motståndaren att ta två extra studs gör en enorm skillnad, att sprinta 110% istället för 95 % tär lite extra på försvaret. Allting kan man omvandla till konkreta saker och det är vad vi jobbar med. Träningen var mycket angenäm och jag gjorde ett litet fotarbetesexperiment idag. Vi gjorde samma övningar före och efter träning för att märka om det gick att urskilja någon skillnad. Det gjorde det förstås och förbättringen för flera var märkbar! Kul att se men nu blir det annat! Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar