söndag 24 november 2013

Förtjänade Isiah Thomas en plats i Dream Team '92?

Datorn är som alltid på i det lilla hushållet och rullar gör ESPN:s dokumentär om OS-laget i Barcelona 1992, ett lag fullspäckat av superstjärnor. Med facit i hans samsades 11 Hall of famers om all glitter och glamour och för er som har sett Space Jam men inte någon match från detta OS kan ni föreställa er Monstars. Bara att de vann den här gången och Jordan var med monstren.
USA dominerade länge basketen och skickade vanligtvis collegespelare till OS men under 80-talet han världen ifatt och man ville visa vart basketen bodde. Som ni säkert redan förstått gjorde man detta med besked. Magic, Stockton, Drexler, Jordan, Mullin, Pippen, Bird, Barkley, Malone, Laettner Ewing, Robinson. Förmodligen dreglar ni, liksom mig, när ni läser namnen men hinner dra upp salivhänget precis innan det nuddar marken tack vare ett av namnen. Det var precis därför som jag skrev Laettner just där. Jag mätte hur lång tråden hann bli och skrev snabbt ut namnet för att slippa torka bordet. Laettners plats har ifrågasatts i efterhand men han hade dominerat collegebasketen i flera år under denna tid och spåddes en lysande framtid.

Isiah Thomas var motorn i Detroit och hatad av sina motspelare i NBA. Han var kaxig, spelade fult och gjorde egentligen allt för att vinna. Hans tävlingsskalle fick Jordan att ställa ett ultimatum: Jag är med i OS om ni inte tar ut Isiah Thomas
Jordan hatade Pistons lika mycket som de hatade honom och i all-starmatchen 1988 vägrade Isiah att passa bollen till MJ. Det ser ganska komiskt ut men så var fallet! Anledningen offentliggjordes tjugo år senare i en intervju där Thomas berättade att han var sur på Jordan för att denna herre var större än Thomas själv i Chicago, laget där Jordan spelade men även staden där Thomas växte upp. Detta var huvudsakliga faktorer till hatet mellan Jordan och Thomas.
Thomas snittade säsongen innan OS 18.5 poäng, 7.2 assist och field goal 446%, vilket är bra siffror, men skulle han haft en plats? Mitt svar är nekande. Jag tror att Stockton och Magic var mer passande i laget och då har jag inte ens skänkt en tanke åt hur kemin skulle förändrats om Isiah plötsligt stått i omklädningsrummet, gett Jordan en High five och sagt: "Jag tänker inte passa dig!" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar