lördag 16 november 2013

NBA:s mest imponerande lag kommer från regnbågsstaden.

Golden State har alltid varit intressanta eftersom där alltid funnits spelare med säregna egenskaper. Jag kommer ihåg när mitt nyfunna basketintresse fick mig att se Gilbert Arenas och Antawn Jamison harva i NBA:s resultatskloak under tidigt 2000-tal. Sedan kom B-Diddy, Jackson, Ellis, Harrington, Barnes och plötsligt var laget inte bara väldigt underhållande utan dessutom bra. Serien mot Jazz från 2007 var speciell för mig. Mina två favoritguarder just då gick en rond om mästartiteln och Deron Williams var sjuk men ändå är den enda sekvens vi minns när Baron Davis sätter en spik i kistan och en dunk i ansiktet på Kirilenko och hela Ryssland. Förra året var Warriors igång igen och man kom långt i slutspelet. Inför säsongen lade man till de spelartyper som saknades. En försvarsstoppare, lite rutin och resultatet är förödande för resterande lag i serien. Warriors har egentligen all den talang och egenskaper som krävs för att nå hela vägen i år men frågan är om rutinen räcker. Iggy, Lee, Thompson, Curry är fyra potentiella all-stars. Bogut är en krigare som egentligen inte alls är speciellt mycket sämre än Marc Gasol. Från bänken har man Harrison Barnes som har kaliber att starta i vilket lag som helst. På bänken har man dessutom basketvärldens Bobby Fischer i form av en mästarcoach. Mark Jackson använder lagets styrkor på ett nästan skrämmande effektivt sätt. De har insidespelet, screenerna och alla de svar som skapas i och med tre dödliga trepoängsskyttar. Frågan är hur långt de kan hålla formen och hettan. Mixen får mig att hoppas och även lite tro att de slår Heat till sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar