fredag 22 november 2013

En sjukt pressad kväll med mycket Smart

I torsdags började jag att försiktigt introducera mina spelare för den första lagorienterade pressdrillen.  Vi har under en längre tid kört olika 1-1-pressar men har nu avancerat till 2-2-press. Jag älskar press och har nog inte stuckit under stol med att Shaka Smart är en av mina husgudar. VCU har kolossala mängder av det som jag vill att vi ska ha i de lag som jag coachar. Smart brukar tala om tre punkter.
  • Play smart
  • Play hard
  • Think team
De kan tycka låta ganska simpla men ändå är det ganska sällsynt som man ser lag uppfylla alla tre? VCU ligger däremot bra till nästan varje år. De visar att laget överträffar jaget, fram tills jaget lär sig spela som ett lag. Arton sidor senare har jag fått både Smarts och Bruce Pearls inputs på det som gett dem själva och deras lag ett namn på den stora scenen. Shaka Smart harjag egentligen följt ganska intensivt sedan i somras och har tittat på mycket av hans material. En av de mer intressanta aspekterna är att ha nästan aldrig trapar motståndarlagets insidespelare. Förklaringen är att VCU försöker utveckla sina fyror och femmor till försvarsmonster a.k.a One-man-traps. Smart anser att det är bättre att bollen är hos en center än hos en guard och risken för turnovers ökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar