tisdag 1 april 2014

Michigan State vs Uconn (första 15) och Kentucky vs. Michigan

Jag börjar med att summera Kentucky mot Michigan lite. Jag hade än en gång fel i mina spådomar. Michigan blev en exakt lika hård match som tidigare matcher för Kentucky men en seger blev det förvisso. Utan att ha matchen helt färsk i minnet vill jag minnas att Kentuckys storlek blev övermäktig los Wolverinos de la Michiganos! Man hade inte riktigt vad som krävdes under korgarna samtidigt som skotten inte riktigt föll i för Michigan. Treorna, som annars är en så stor del av deras spel ville sig inte. Glenn Robinson var långa stunder anonym. Lavert likaså. För mig som entusiast av DDM fick jag många fina sekvenser av spelet, framför allt när deras tredje center Lee spelade. Han hade 5 put backdunkar på klassisk DDM-guardpenetration. Däremot frångår Calipari ofta spelet när Johnson och Randle spelar. Senaste matchen var det dock återkommande även med dessa spelare. Jämfört med tidigare år sätter man mer pick n rolls på guarder än vad tidigare Kentuckylag gjort. Förklaringen till att man frångår DDM mer beror förmodligen på den styrka Calipari har i sitt insidespel. Även om Randle kan stretcha golvet ganska bra på grund av sina playmakingskills så är han ett mycketmycket störra hot inside. Dakari Johnson är också ett hot  och med sin enorma storlek och fina fotarbete. Spelsinnet på denna herre är dock inte jämförbart med Randles. Lee däremot skiljer sig från dessa spelare och påminner mer om Cauley-Stein i sin spelstil eftersom de båda gillar att hoppa och behöver ha så lite boll som möjligt i anfall. Därför är DDM bättre lämpat med dessa två än med Randle/Johnson. Som sagt fanns flera öppningar i DDM i matchen mot Michigan och Johnson kunde utnyttja dessa via Pick and rolls, medan Randle...ja han var bara Randle.

Nu ser jag Michigan State mot Uconn. Jag visste att Uconn var bra men har underskattat dem! Att dominera returtagningen mot Michigan State är starkt. Att dessutom överträffa deras aggressivitet i försvar är fantastiskt.
Michigan State är ett riktigt transitionlag att lära sig av. De har en otrolig pli på hur många de skickar till returerna och i anfall - Wow, vad de använder skippassen effektivt! Nu fortsätter matchen! Fridens!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar