tisdag 15 april 2014

Dags att sätta sig vid skolbänken och resumera året

Ett händelserikt år är inskrivet i historieböckerna. Första upplagan av Ravens ligger en månad bort men seriespelet är slut. Mitt mest givande basketår sedan första året i basketettan enligt mig. Ligan var på en annan nivå och förberedelserna såg annorlunda ut, därför har jag basketettanåret som något riktmärke i form av lärande. Jag har försökt att etablera ett anfalls- och försvarssystem som sakteligen började ta form. Systemet är helt utformat för att förbereda spelare för nästa nivå genom att ha ett fritt men tänkande anfallsspel. Det är inte lätt att utforma sina anfalls- och försvarsprinciper framför allt inte på ett år men jag tycker ändå att processen i mina lag sett ljus ut. Min spelfilosofi återfinns i NBA, college, High School och europeisk basket vilket är skönt för det innebär att jag kan lägga in lite nya entries i spelet. Fördelarna som vi kunnat utnyttja i år är att vi haft utrymmen att attackera. Brist på rutin ha inneburit att dessa attacker inte alltid gjorts och inte alltid resulterat i det vi kanske önskat men återigen kommer rutinfrågan in. En annan stor fördel är att vi lyckats vinna returtagning och haft en dominant offensiv returtagningsstatistik. Detta har berott på (hemlis) vårt utspridda anfall som tvingat hjälpen att gå djupt och tappa inside.

Våra brister har varit skott och V-cuts, vilket har gjort att spelet tenderat att bli stillastående. Mycket handlar om att vi ännu inte fått in rutin av spel och vi har börjat från ruta ett. Däremot har vår utveckling gått snabbt framåt och lämnar mycket gott inför framtiden. Min utvärdering fortsätter och jag har satt mig ned för att studera diverse av de coacher som jag snott mina idéer ifrån. Just nu är det George Karls Denver Nuggets som studeras i yttersta detalj. Det är kanon att lära sig av de bästa i spelet! Förraåret ledde Nuggets poäng i tresekundersområdet, poäng per match, 2nd chance points, fast breakpoäng och poäng på turnovers. 58 poäng per match i tresekundersomårdet var nytt NBA-rekord sedan säsongen 96-97. Det känns som ett bra lag att lära sig av på den offensiva planhalvan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar