torsdag 3 april 2014

Har man en fråga, måste man fråga - Jag frågade Clippers

Igår och idag har samma visa repeterats i det inre. Det vill inte lösa sig riktigt av sig själv utan vridningar och vändningar landar inte långt borta från utgångspunkten.
Bekymret handlar om försvar och det handlar om vingförnekelse (svenska för wing denial). Det finns en uppsjö av fantastiska försvarssystem och jag är kanske den förste att erkänna samtliga styrkor. Men just detta blev lite struligt.

Jag har en försvarsidé i mitt huvud som gör upp hur jag vill att mina lag skall spela (så småningom). Jag vill ha aggressiv bollpress men för att kunna spela en aggressiv bollpress krävs fyra stycken spelare bakom som är redo att täppa till alla luckor. Om anfallsspelet handlar om att skapa luckor, handlar försvar istället om att ta bort dessa. Det finns egentligen tre avslut som jag vill få bort från motståndarna. Avslut i tresekundersområdet, straffkast och treor från hörnen. Dessa är de statistiskt farligaste avsluten (läs Walberg, läs Eastman). Det bästa skottet att ge upp är midrangetvåan. Det är ett statistiskt skitskott där avslutsnivån brukar ligga på ungefär 25-27 %, vilket är uselt.

Så om försvar handlar om att täppa igen luckor, hur spelar man då lagförsvar? Mitt huvudbry handlar om wingdenial; hur positionerar jag mig på bästa sätt för att göra bollhållaren införstådd med att det inte kommer finnas en chans att driva? Samtidigt som om han drivar, ska det inte resultera i en kick för en öppen hörntrea? Är det lönt att förneka vingen bollen och hur gör man på högre nivå där spelarna är betydligt mer atletiska?
Jag skickade min fråga till Los Angeles Clippers coachstab och svaret kan ni läsa nedan:

"If you are quicker than most of your opponents you should consider denying as it takes them out if their offense. If quickness is a team trait I would say the same thing.  We so what we call "big above". It means if a big man catches ball at top if key area we will then overplay the pass to the wing as we do not think bigs are that good driving or making this pass. 
Good luck and keep learning and studying. "// Kevin Eastman 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar