torsdag 3 april 2014

Att sätta ord på sina tankar och styra upp sitt system

Anfall visar bara med hur mycket du vinner men det är försvarssiffran som verkligen indikerar hur bra ditt lag är. Det är en användbar fras. Den kan tolkas på ett sätt men formuleras olika. Jag tolkar den som att mitt försvar ska vara statiskt medan anfallssiffrorna kan vara mer flytande.

I år har jag främst jobbat med att utveckla aggressiva man-manförsvarare och det är egentligen först sista månaden som vi formulerat regler. Mitt försvarssystem är långt ifrån fullbordat men strikt teoretiskt önskar jag försöka bygga det på regler och konsekvenser.
Regler är fantastiska och på samtliga nivåer som jag spelat har jag fått lära mig om regler. Styr baseline, hedge på p'n'r, closeouts en hand upp etcetera men jag har inte haft en enda coach som lärt mig konsekvenser. Därför vill jag lägga till konsekvenser till mina försvarsregler och dessa ska vara ett gäng: vad-om-regler. För faktum är att det är lätt att säga, låt aldrig spelaren driva mitt (såvida man inte är 'cuse och vill styra mitt), men bra anfallare kommer emellanåt att penetrera mitten och vad gör man då? Det är nog den mest grundläggande konsekvensregeln som jag försöker skapa något slags system för.
Samma sak gällande penetreringar. Man ska skydda färgen men vad gör vi när någon spelare faktiskt kommer in i färgen. Regler och konsekvenser folk! Det är vad dagen handlar om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar