fredag 6 juni 2014

Spurs mot Heat - Två väldigt snarlika försvar och 2000 kronorsmaterial praktiseras

Jag fick häromdagen hem en "bibba"(konstigt ord) med försvars-DVD:er. Jag blev intresseras av Dick Bennets försvarsprinciper för ungefär 7-9 månader sedan. Jag utgår ofta från mig själv som spelare och tänker vad jag allra minst vill möta. Några timmar Sean Miller, Dick Bennett, Tom Izzo, Calipari och Chris Mack senare behärskar jag grunderna i packlinjen någorlunda. Jag har förstås vansinnigt mycket kvar att lära men grundprinciperna och lite av drillarna är memorerade.
Vid första anblick tänkte jag att mycket av detta försvar måste gå att se i NBA men utan den teoretiska kunskapen saknade jag förstås terminologin att förklara vad som sågs.

Jag skickade mail till Kevin Eastman i våras för att få svar gällande spela över/inte spela över. Han tyckte att man skulle spela över om man hade fysiska förutsättningar att göra detta. Inatt var det inte mycket överspel från varken heat eller Spurs utan man använde tydligt packlinjen. Däremot är lagens försvar flexibelt och något varierande beroende på manskap (no shit). Spurs sätt att försvara Lebron Jamesisoleringar i posten är effektivt. Låt han studsa en studs sedan crowda.

Ett bra försvarsspel bygger på en del principer och de kan förstås variera i sitt utförande. Dick Bennett menar att sättet du försvarar posten kommer sätta tonen för hela systemet. Det låter intressant och troligt. I höstas såg jag Flip Saunders lära ut sin matchupzon och han sa att bra försvarslag altid har straffkastlinjen och blocket ockuperat. Precis det har packlinjen. Och Heat. Och Spurs. Det är därför, i kombination med mästerliga coacher samt spelare som de spelar final.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar