måndag 2 juni 2014

Ensamtid i hallen och lite skill development.

En ny morgon ensam i hallen och den utnyttjades till arbete med några olika aspekter av mitt spel. Just det, jag misstänker att många av mina läsare hatar att läsa om mina egna bravader. De är triviala och ointressanta men som tidigare nämnt är detta en del av min egen bearbetning och en metod att skriva "ut" mina tankar. Detta kommer bli ett inlägg om mitt träningspass, vars upplägg jag var väldigt nöjd med. Jag vill komma ihåg detta när jag jobbar med andra korpar och då är det bra att få ut det på bloggen. Vill ni inte läsa om mina egna träningar, har jag ful förståelse för detta eftersom det helt klart kan tolkas som ett klart narcisistiskt drag. Det är inte min mening, men så blir det ibland.

Trots att jag inte vet om det finns tid att själv spela till hösten, är just träning något som är så hiskeligt (nytt ord på bloggen. Välkommen!) roligt. Jag älskar att bli bättre och drivs av just möjligheten att elevera mitt spel. Jag tränar nog bättre än någonsin just nu. Det är lite synd men sant! Som ung tränade jag inte lika systematiskt och ihärdigt som idag och resultaten kommer för mig därför ganska sent. Jag är nog definitionen av latebloomer. Jag tränar för tränandes och passionens skull. Ett omättligt behov av nya lärdomar. Strive for greatness, my better is better than yours och alla de där klyschorna som hör idrottandet och livet till.
Hur som helst utformade jag ett nytt egenkomponerat program idag, där jag ville förbättra:
  • Kondition
  • Skott
  • Försvar
  • Bollhantering
Jag började med att ställa timern på 2 minuter av tvåbollhantering med olika takter, alternerade dribblingar och alltid stenhårda studs. Sedan vila 30, därefter up at it igen men denna gången nya tvåbollsövningar. Efter totalt 8 minuter av olika högintensiva bollövningar var både ben och armar ordentligt uppvärmda. Då började jag med rörelse, fortfarande två bollar, helplan och tillbaka. 
Efter detta körde jag två repetitioner av dragdribbles följda av John Wallavslut. Vad är det egentligen? Det ni! Hemligt! Men 2x5 avslut höger och vänster gav en ordentlig killer av pulsen. Direkt när övningen var slut sköt jag tio treor och räknade antalet satta. Detta gjorde jag för att pulsen fortfarande skulle vara matchliknande. När jag hämtade returer övade jag på 1-3 dribblingsmoves på väg ut och satte ned såväl höger som vänster fot först.
Sista dribblingsövningen var 2x5 (H/V) av Kyrie Irvings spinmove. Detta är en fullplansdribbling och i praktiken ser det ungefär ut som en elvamanna set. Bara du och en försvarare. Efter spinmoven försökte jag att dunka bollen. Det gick bra på höger, sämre från vänster sida.
Därefter treor igen. Totalt fick jag upp ungefär 150-200 treor under passet och 70 av dessa förde jag statistik över. Jag tror att det kan vara ett bra sätt att skjuta på. Pulsen är hög och man ser till att bibehålla sin puls genom att springa på returen och dribbla ut bollen själv.
Försvarsövningarna var 3x2 minuter reaktionsbollslides med motståndsband runt fötterna. Varje repetition följdes förstås av treor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar