måndag 2 juni 2014

Dribblingsglasögon - Nej tack!

Det finns otaliga mängder fantastiska redskap för att höja din basketförmåga. Jag är väldigt sugen på att göra Växjö Ravens till den första klubben i Sverige som har en "Gun" för att höja skottantalet varje träning men då kommer vi till priset på ringa 60.000 kronor. Är det värt det? Absolut, men inte just nu. När klubben gottar sig i pengar är det förstås en helt annan sak.

Det finns andra betydligt billigare redskap som fyller enorm funktion. Jag älskar medicinbollar, motståndsband, stegar och koner. Däremot hatar jag dribblingsglasögon. Jag tycker att man ser otroligt fånig ut och i relation till vad de faktiskt genererar är frågan om det är värt just den estetiska skämselfaktorn? Jag ha provat dribblingsglasögon och var inte imponerad. Jag förstår tanken. Spelare som vägrar följa ordern att "titta upp när du dribblar!" får skämmas över sin illvilja att samarbeta genom att ta på sig ett par nördflugor. Gör de skillnad? Ja det skulle jag tro men förmodligen inte allt för stor och det finns vissa problem med dem.

Jag har tittat på många olika träningar på ganska hög nivå. Även dr jobbar man mycket med bollkontroll och många spelare har svårt att hantera bollen. Grunden i spelet. Kan du hantera bollen, blir du bland annat en bättre spelare generellt men även beslutsfattare på planen. De personer som jag tittat på har viljat pusha sina spelare till nya höjder genom att dribbla stenhårt, bra balans och liknande. En tendens jag tycker mig kunna urskilja när dribblingsglasögonen åker på, är att spelarnas studs mjuknar och därigenom ineffektiviseras deras bollhanteringsträning. Alla kan göra en långsam crossover, men vi vill inte ha långsamma handbyten. Vi eftersträvar fullfart och explosivitet. Att se bollen är inte problemet, däremot att titta på bollen är betydligt mer destruktivt. Ska man behöva glasögon för att lära ut det? Jag vet inte men hoppas inte det! Det här är förstås en personlig åsikt och jag kan säkert komma ändra den genom åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar