torsdag 26 juni 2014

Lakers landar Julius Randle och börjar att skriva historia igen?

Draften är klar. Jag som, av högst egoistiska egenintressen hade hoppats på en ny Point guard i första hand för Lakers fick inte som jag ville den här gången heller. I andra hand kunde jga tänka mig vilken position som helst förstärkt med viss skepsis mot en eventuell center, vilket inte beror på att just den spelarroll inte faller mig i smaken, utan på grund av den tunga 2000-talshistorik gällande centerspelare.
Lakers gjorde det som på pappret vore det enda rätta. Man draftade Kentuckys storstjärna Julius Randle som länge rankats som ett topp-3 pick men som halkat ned efter workouts med diverselag. Julius Randle! För mig som älskar Kentucky är det en härlig känsla att äntligen få in lite blått blod i de guldlila venerna.
Randle ska göra skillnad från första stund. Han är mångsidig och kan fungera som en hybridroll mellan small och power forward. Han är snabb, kraftfull och en returtagare av himmelska mått. De största frågetecknen gälller hans försvarsförmågor. Kan han försvara de stora kraftfulla power forwardsen? Kan han hänga med de snabba small forwards som finns in NBA idag? Det återstår att se men jag tror på Randle och han kan komma att bli stöldgods med tanke på att han halkade så långt som till sjunde plats. Oavsett vilket har vi fått en kvalitetspelare från en kvalitetskola och Kentuckys historik de senaste åren, gällande lotteripicksen har väl minst sagt sett ganska imponerande ut? Cousins, Wall, Davis för att nämna några få! Låt Randle för guds skull inte bli MKG men med tanke på Randles offensiva spel tror jag inte att så blir fallet. Randle kan spela!

Cavaliers signar Wiggins, vilket sätter klubben i en intressant situation. Är det deras sätt att säga till Lebron: "gå vart du vill, men hit är du inte välkommen igen! Vi har Wigs, mannen som för övrigt tog NBA- draftmodet till en helt ny bottennivå i och med sin förskräckliga, men eventuellt geniala kostym".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar