onsdag 18 juni 2014

Fullplanspressen har påbörjats

Press är härligt. Det kan vara fruktansvärt att möta men fantastiskt publik-, moral- och känslofriande att spela förutsatt att den fungerar. Vid mindre framgångsbringande exempel blir den kontraproduktiv och det som egentligen skall användas som ett försvarsvapen blir ett antidot signerat motståndarna. Jag har spelat i några bra och några dåliga pressar. Glädjespannet är därför radikalt olika. I de sämre exemplen har jag bara blivit trött, sprungit över stora ytor utan hjälp och fällor. Mina lagkamrater har förmodligen känt exakt samma sak. Det är just vad press handlar om - en fungerande helhet som agerar och reagerar i en grupp. Ju snabbare man reagerar desto mer effektiv blir pressen. Showalter är en av mina favoriter. Han är ansvarig för USA:s u17 landslags skräckinjagande fulplanspress och den är en slags hybrid. Det finns helt klart inslag av Billy Donovans matchup (som i sin tur påminner en hel del om Rick Pitinos) men sedan VCU skapade sin diamant och double fist gick även dessa att urskilja i Showalters press. Det är bra! Det är helt i min smak! Pitino, Donovan, Smart: det är ju ett rakt led nedåt helt enkelt. Pitinos assistent, blir ledare för den nye assistenten som i sin tur inspirerar en hel värld av pressande lag. Det bästa med Smarts och Showalters pressar är hur frekvent de använder sig av att tippa bollen bakifrån. Jag har inte sett det så ofta i reell men för VCU sker det varje match. Smart och Showalter har även andra likheter. Deflections är avgörande för hur effektiv pressen blir och på träningarna har de någon som räknar antalet störda bollbanor. Steals är sekundärt men störningar är essentiellt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar