fredag 31 juli 2015

Kvinnor på väg in...

Förra sommaren startade Gregg popovich något stort. Han anställde en kvinna i sin coachstab och det blev hyllat. Denna sommar vann Becky Hammon NBA Summer League, vilket i och för sig inte säger speciellt mycket om hennes kompetenser eftersom sommarligan är minst sagt en ganska speciell spelform, som i stor del handlar om showcase. Däremot markerade vinsten något viktigt. Förutom Hammons förmåga att skapa relation till spelare, visades också hennes förmågor att utveckla spelare. Jag tror att hon absolut kommer vara head coach i NBA inom en snar framtid. Och fler kvinnor följer. Nu har George Karl kallat in Nancy Lieberman. Jag har sett begränsat med material av henne men jag vet att hon var med på en gammal Better Basketballvideo.

Jag tror att det här, själva tendensen, är kanonbra. Basketsporten fusioneras ytterligare och blir mer transparent. Jag har jobbat med såväl kvinnliga som manliga coachkollegor och har inte lyckats se några som helst skillnader som är bundna till vare sig biologiskt eller socialt kön. Mer mix i coachvärlden är något bra och ytterst välkommet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar