tisdag 7 juli 2015

Dåligt med uppdateringar det sista

Ursäkta mitt halvdåliga uppdaterande här den senaste tiden och det finns egentligen inga bättre förklaringar än att vädret i kombination med andra prioriteringar gjort att bloggen halkar efter lite. Det finns många bra fördelar med att ha en blogg, där man snabbt kan skriva av sig men samtidigt tenderar jag också att ibland skriva lite för snabbt. Många tankar bearbetas genom skrivandet och om jag skulle rota lite i arkivet är det ingen omöjlighet, snarare tvärtom, att jag inte riktigt är helt med på vad jag tidigare tyckt. Coachning är utmaningar utifrån många olika faktorer men balansen mellan kontinuitet, förändring och ändring är inte alls så enkelt många gånger och denna avvägning blir förstås emellanåt ganska exponerad i denna blogg. Men just flexibilitet har fått bli ett nyckelord i min coachning, mycket tack vare att det egentligen inte finns speciellt många alternativ många gånger.
Hade jag fått välja skulle jag träna på samma sätt som många collegelag gör. TYvärr har jag inte ens 40% av de träningstider som dessa har men vi behöver lära dem nästan lika mycket. Hur ska man då agera som coach? Man måste förstås komma på exemplariska övningar som tränar på lagom många aspekter samtidigt. Exempelvis skottövningar, där såväl fotarbete som bollhantering och kondition integreras. Detta anser jag vara en av de stora utmaningarna i dagens idrottsverksamhet.

Det samma gäller exempelvis den fullkomligt lysande övningen shell drill. Jag älskar Shell och använder den varje vecka med mina lag. Ibland 3-1 ibland 4 ute, vilken uppställning spelar egentligen ingen större roll men för att shell drill ska bli realistisk måste jag försöka få inlagom mycket vid varje repetition. Mitt försvarsspel skiljer sig lite från det traditionella svenska, där man styr baseline. Jag var tidigare en ganska strikt fokuserad packlinjecoach men har nu gått över lite mer mot ett eget försvarssystem, där själva styrningen inte är det mest viktiga utan jag fokuserar snarare på bollpress, vinklar och hjälpmedvetenhet. Faktum är att mot bra lag så spelar det ofta ingen roll hur vi står för anfallarna kommer att kunna lirka upp muren  och därför vill jag istället fokusera på hur mina spelare håller sig redo och agerar samt reagerar utifrån dessa händelser. För mig är det nämligen totalt ointressant hur man styr om man inte har en klart strukturerad plan rörande hur man roterar. Detta är för mig mer viktigt och något som varje shell drill måste involvera. Attacker mitten och baslinje.
Nästa viktiga punkt för mig är hur man försvarar inside. Här är jag också väldigt elastisk och säger inte att ska man försvara eftersom det beror främst på eget manskap och lite på motstånd. Att spela trekvartsförsvar tycker jag är ett bra utgångsläge men ofta blir det inte mer än just en god förutsättning  eftersom spelarna inte bröstar upp tillräckligt i sitt insideförsvar. Därför är jag även gällande insideförsvaret mån om att belysa positionering och framför allt hur man ska få bort anfallaren från blocket. Om man lyckas få ut en femma en-två meter från tresekundersområdet är det mycket vanligare att denna spelare blivit en passare istället för en scorer.
Oavsett hur man väljer att spela så är det viktiga att verkligen öva på det och i tider med för få hallar blir vi coacher ännu mer viktiga och vi behöver aktivt fundera över övningar och effektivitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar