torsdag 9 juli 2015

Jobba natt ger lite tid till att jobba med skallen

Dessa två böcker är jag förvisso inte klar med men de har påbörjats under den gångna natten. Den svarta boken påbörjades faktiskt i förra veckan men låt oss fastslå att jag kommit framåt i den. Det positiva med att jobba natt är att man förlänger sitt eget vakna dygn med några timmar och dessa kan spenderas med saker som jag kanske gjort lite längre fram i sommar. Jag har gjort klart första halvsäsongens early offense. Jag har under denna sommaren börjat kartlägga grejer. Alla grejer, såsom vilka skott vi behöver kunna för varje skottsituation inom våra/vårt spel. Detta i sin tur gör förstås vårt spelarutvecklingsarbete betydligt mer konkret och vi kan på så vis också skala av det.

The 7 Habits [...] är kanske inte riktigt vad jag förväntat mig utan ganska basic men det är mycket intressanta ämnen som behandlas i boken. En del är förstås ganska uppenbara om man läst in sig på liknande ämnen tidigare. Exempelvis att förändra sitt eget tänk snarare än att kräva det samma från andra har man ju hört åtskilliga gånger (trots detta tycks många inte vilja ta i en sådan tanke ens med handskar och tång) Även om det blivit ett par rödmarkerade rader känns den än så länge, ett kapitel in, som en mindre sensationell bok. Jag hoppas att detta förändras under kommande natt.

07 seconds or less däremot är fantastiskt härlig och ger riktigt bra och värdefulla inblickar i NBA-verkligheten. Här får man följa med på coachmöten, höra spelares resonemang och BS-prat, deras tankar om andra spelare som exempelvis Kobe - en arrogant skit, enligt Raja Bell men en spelare som är omöjlig att stoppa enligt de flesta i coachstaben. Deras taktik i slutspelet mot Laers var att låta Kobe skjuta i hopp om att han slagkamrater skulle bli moraliskt utsvultna av att aldrig låna bollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar