fredag 3 juli 2015

Hemligheten till en succéartad sommarträning och mitt utropstecken i Växjö

Det finns förstås inga hemligheter till succéartad träning utan handlar om samma saker - och långt ifrån quick fixes. Min sommarträning har kommit att handla om konsistens och ihärdighet, en röd tråd om man nu ska använda sig av den slitna klyschan. Det farligaste som finns, eller i alla fall det mest förrädiska som finns är inkosikvens och slentrian. Det finns många individer som tränar men man måste ha gränser och mål med varje pass. Vissa tycker att de tränar enormt bra och känner att de är på "rätt" väg mot NBA genom att träna 20 minuter ena dagen, 3 timmar nästa och sedan ledig två dagar. Det är inkonsekvent träning. Då gynnas du med största sannolikhet mer av att träna 1 timme varje dag, men ha denna timmen strukturerad och intensiv.

Beroende på hur man lever varierar förstås möjligeter att vara just konsistent med sin träning men oavsett vilken nivå du befinner dig på måste du ge tid till din utveckling. Jag har en bas på minst fem pass i veckan. Jag måste få till två konditions-, två styrke- och ett basketpass i veckan annars har jag misslyckats med just att ta mig tid. I snitt ligger jag dock 8-12 pass i veckan och det ger resultat. Konditionspassen har jag lagt till i år och jag önskar att dessa varit på agendan i min ungdom. Jag har sänkt min vilopuls från 56 till 54 till 52 på bara ett par veckor!

Basketpassen är förstås också målinriktade och handlar om att förbättra några olika aspekter av mitt spel men framför allt mitt lång- och halvdistansspel, samt bollhantering som alltid är aktuellt att förbättra. Jag älskar de där vardagsrutinerna och de tär ren kärlek som driver mig! Den dagen som jag inte älskar "The grind" längre kommer jag att trappa ned men fram tills dess vill jag träna hårdare snarare än hårdast.Jag gillar de böjningarna mer eftersom de inte är några definitva gränser i hårdare. Jag säger ibland till mina spelare att det inte handlar om att göra sitt bästa utan att göra sitt bättre. Det blir inte lika definitivt och pressar ut mer av spelaren.

Det finns en kille i Växjö Ravens som jag imponeras av. Han har en målmedvetenhet och inre glöd som är få i Sverige förunnade. Han är en sån där spelare som svampar sig fram med stor passion för förbättring. Om man säger något till honom kommer han att jobba på det - det är en garanti. Idag sa jag att det fanns en sak som Steph Curry avslutade varje träning med och vad tror ni denna killen gjorde direkt efteråt? Han blev bättre!
Om han håller i och fortsätter vara ihärdig kommer det att löna sig för honom och även om det är en konst att vara ihärdig under en lång period tror att denna spelare har de extra växlarna som skiljer toppen från massan. Idag skjöt vi cirka 150 skott på 35-40 minuter och innan det hade vi skjutit var för sig i 80 minuter så båda hade fått upp sin beskärda del av skott. Jag har en skottövning som jag kallar 37 som handlar om att få maxpoäng - 37 stycken! Han hamnade som bäst på 16 och 19, vilket jag haft svårt att nå i hans ålder. "How bad do you want it?" är en bra fråga och min magkänsla är att han vill det ganska så förbannat bad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar