fredag 24 juli 2015

Skallen, hjärtat och själen

Jag älskar böcker och betar mig igenom en ganska gedigen littertaurlista varje år. Jag gillar att stimulera olika delar av huvudet och själen, vilket innebär att ett flertal böcker läses parallellt. Ibland upp till fyra böcker samtidigt men oftast hamnar jag på tre. De blandas inte ihop eftersom de behandlar olika områden. John Caliparis bok Players First är snart utläst och detta är något som även Calipari gör. Liksom David Blatt men Cals ger dessutom sina spelare böcker som han tycker passar olika individer och sedan diskuterar han böckerna med sina spelare på sitt kontor. Litteraturen är bra för inspiration och utveckling.

Idag är en bra dag. Jag ligger i en bäddsoffa och chillaxar inför morgondagen. Jag gifter mig nämligen imorgon i Axbergs församling och det känns stort. Äktenskapet är snarlikt lagskapet på många sätt. Man måste hänge sig något större av ett inre driv och helst inte av måsten. Att våga vattna sin nära/ sina nära för att uppnå något större tillsammans. Det är fantastiskt och jag ser fram emot det. Hängivelse är bland det finaste som finns när det rör positiva krafter och i ett lag är hängivelse till laget det som skiljer toppen från alla andra. Som coach är det den största utmaningen man kan utsättas för och i ett förhållande måste man förstå innebörden av det och leva den dagligen. Jag tror att många av de bästa coacherna lever hängivelse. De håller fast vid sitt och står stadigt i dte civila, liksom på planen. Det vill jag också försöka att göra i så stor mån det bara går! Om man velar mycket i sitt eget, lär det se likadant ut på planen. Jag tror på sambanden och kontexter som något viktigt och att de inte sällan följer mönster.

Nu ska Joni Mitchell få mig att somna snart. Imorgon vid den här tiden är det fest och glädje! Idag är det lugnet före stormen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar