torsdag 22 maj 2014

Westbrook och Parker är bevisen på vad en coach kan göra

Match två precis färdigtittad och återigen visade Spurs upp vad utrymme och rörelse kan åstadkomma. Sista perioden luftade båda lagen långt ned i bänken. Det var precis på gränsen att de började fråga folk i publiken om de ville ut och göra några minuter. Det var en typisk Spursmatch och just nu även typisk Thundermatch. Stillastående, överdribblande och dåliga avslut.
jag imponeras av varenda spelare i Spurs. Alla har något som faller mig i smaken. Det är en attityd och en lagsammanhållning som få lag i NBA visar upp. Att vila sista perioden gör ingenting. Någon annan får spela mina minuter och jag kan vila till nästa match. Det är väldigt mycket lag över jag.

Det finns en spelare som många sover på. Man pratar om NBA:s bästa spelare på olika positioner och Parker är ofta i toppen men anges väldigt sällan som den absoluta toppen. Han har inte CP3:s assiststatistik, inte Steph Currys treor men han har sitt spel och har tack vare det tre mästarringar på sina fingrar. Vad gör parker så bra?

Parker är en scorer. Om man skala bort alla lager av olika finesser som han samlat under åren är det kvar en kärna och det är poänggörande. Parker gör poäng via blixtrande snabbhet, balans och fotarbete. Han är en blow-by-scorer och hans atleticism är perfekt för den spelstil han har. 
Denna kärna har Parker varje år lagt till ett lager av andra kunskaper och ett av de första som lades till var passningsförmåga. Det är just här som San Antonio Spurs har gjort ett så otroligt jobb. Jag läste en intervju med Popovich där han berättade att coacherna hade suttit med Parker som rookie och ritat ett streck på ett papper. På enda sidan skrev de John Stockton. På andra sidan skrev de Tony Parker. De målade ett streck i mitten och sade att det var ungefär där som de ville att han skulle spela för att bli så bra som person och lag som absolut möjligt. Hur jäkla briljant är inte det? Så enkelt, så koncist. Tre mästerskapsringar.
Egentligen är det något liknande som jag tror Westbrook skulle kunna behöva. Han är en fantastisk spelare som inte har dålig blick men som inte har förmågan att göra sina lagkamrater bättre. Det är synd och jag hoppas samt tror att det kan förändras. Westbrook kan bli en ny Parker. Båda vill springa. Båda har en naturlig scorer i sin själ. Notera att jag inte anser att Brooks gjort ett dåligt jobb på något sätt utan tror att han är en mycket kunnig coach. Men Popovich är ett orakel. Det finns ingen som honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar