tisdag 28 januari 2014

Hur bollkontrollar man på bästa sätt?

Bolltrolleriet skall inte undervärderas när jag talar om min egen utveckling till den basketspelare jag idag är eller igår var. I sjuan köpte jag några and1-produkter och affären skickade då med videon And1 mixtape volume 4 med ballers som Skip to my lou, flash (dog senare av cancer), Hot sauce, AO, half man half amazing, Shane the dribbling machine med flera. Dessa spelare öppnad en ny värld för mig gällande konsten att kunna dribbla. I efterhand har jag kommit rikta en hel del kritik mot and1-konceptet men oavsett vilken inställning man har till den totala show off som det ändå bör anses vara, lärde det en hel generation att dribbla. På ett sätt. På ett enligt många fel sätt. Jag kunde dribbla i all evighet men var en öst-väst- istället för nord-sydspelare. Dessa begrepp är egenmyntade och beskriver en stor del av min nuvarande basketfilosofi (mer om detta någon annan gång). Allt jag lärde mig av and1 mixtape var dock inte av negativ karaktär, snarare tvärtom. Det fick mig att tänka utanför boxen och utvecklade min vilja att dribbla blixtsnabbt och sedermera även hårt. Spinmoves kombinerades med andra dribblingar och det var kanske någonstans här som den nya skolan började ta form.
Jag skulle gladeligen se mina spelare utveckla sin kreativitet och använda sig av olika dribblingskombinationer men jag tror också att det finns vissa förhållningsregler som man sällan till aldrig bör tumma på.


  • Missa inte en öppen spelare.
  • Ha ett syfte med varje studs (unga spelare kanske dock behöver tid att utveckla detta så ha tålamod men belys det genom positiv betingning).
  • Ha kontroll över din hållning.
  • Spela nord-syd, det vill säga rakt mot korg (återigen något som kan ta tid att utveckla bland yngre spelare).
  • Slutligen en punkt som även den kan vara svår att tänka på som ung. Var Carmelo - Var energisparande - minsta möjliga rörelse, största möjliga vinning.
Jag anser att det i grunden finns tre utmärkta sätt att arbeta med bollkontroll oavsett nivå. Det finns stationära övningar som bygger på att man stillastående jobbar på att utveckla snabbhet i händer, hållning, bollkontroll o.dyl. 
Sedan finns det konövningar där man ska dribbla förbi en eller ett flertal antal koner utställda på strategiska platser.
Båda dessa typer av övningar tycker jag är briljant och jag har de med i min dagliga träningsrutiner för båda mina lag men det finns ytterligare en övningsgrupp som jag tror att man lätt glömmer. Det är matchdrillandet eller övningar som ska simulera de olika dribblingssituationer som kan förekomma på match såsom stepbacks etc. Dessa övningar försöker i alla fall jag göra matchliknande på så vis att tempot får en växande betydelse på bekostnad av några i vanliga fall koncrossovers men som verkligen lär spelaren att spela energisnålt och nord-syd. Alla dessa tre övningstyper tro jag är essentiellt för utvecklandet av goda bollhanteringsvanor och man bör därför inte undervärdera någon av dem. Något som jag tycker är underutvecklat i svensk basket är förmågan att vinna mark och skapa separation. Hur gör man det på bästa sätt? More to come...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar