onsdag 8 januari 2014

Teknikträningens tre steg

En halv säsong är inskriven i böckerna och åtskilliga timmar har lagts på allt möjligt. Träningar och matcher förstås men även bloggeriet. Det är tre bra saker som bjuder mig på dagliga utmaningar och den sistnämnda, bloggen, står för flera av dem vilket ger mig en artistliknande känsla. Är det en sak jag lärt mig så är det att bloggeri till stor del handlar om motivation och dagsform men det är viktigt att uppdatera sin blogg titt som tätt om man vill att någon annan än farmor ska läsa den. Denna press gör mig till Rolling Stones. Det finns förvisso ett och annat guldkorn men det mesta är fanimej bara skit! Med den frasen har jag summerat min blogg ganska bra. Då har jag fått det sagt, nu till något helt annat!

En av de bästa träningsaspekterna i att dagligen jobba med ungdomar är all tid som läggs ned på skill development eller teknikutveckling. Allting handlar om att ge barn och ungdomar färdigheter och redskap att använda sig av på basketplanen.
I Australien tar man enorma kliv framåt, mycket tack vare ett gediget arbete med bra utvecklingsplaner. Där talar man om tre steg av skill development och de kan definieras enligt följande:

  • Lär färdigheten
  • Lär att använda färdigheten
  • Använd färdigheten
Det är kanske ingen större nyhet för någon att berätta för vad man eftersträvar men genom att punkta upp dem på ett tydligt sätt tror jag att man kan börja granska sin egen färdighetsträning mer kritiskt och kanske (om det behövs) bli mer instruerande.
Jag känner att en stor utmaning ligger i det andra steget vilket även påverkar det tredje. Jag har en uppsjö spelare som kan dribbla mellan benen men i matchsituationer tenderar kreativiteten att ibland försvinna.
Där har man en liten nöt att knäcka men genom att utvärdera sig själv och sina egna metoder kan jag hoppas att effektivisera min färdighetsutveckling ytterligare. Kanske bör varje träning innehålla en 1-1-övning där jag stressar vikten att använda det som vi övat på? Innan jullovet började jag att jobba mer kontinuerligt med 1-1 under såväl fria som mer begränsade former. Vi får se om det ger resultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar