torsdag 9 januari 2014

Basketens sämst utvecklade del

Den senaste tiden har kommit att handla mycket om passningar. Trycket, om man väljer att se på det så även om ordets klang felaktig kan tendera att ge ordet en negativ innebörd, har kommit från både nära och avlägset håll. På steg-1-utbildningen förra helgen skulle mitt U16-lag spela en träningsmatch. Eftersom jag själv skulle godkännas som domare behövde jag ha någon som assisterade och tog övercoachsysslan i mitt lag. Detta var mycket bra eftersom man fick ta del av en annan ledares tankar samtidigt som man själv fick se på sitt lag med såväl en domares som åskådares ögon. Efter matchen samtalade vi om vad som var de mest akuta delarna att förbättra och vi var ganska överens om att skott och passningar behövde genomarbetas. Lite lustigt med tanke på att jag under jullovet studerat just passningar. Igår nämnde jag Flip Saunders som talade i smått dystopiska termer gällande passningar. För ett par veckor sedan levererade Mike Dunlap ännu värre information då han meddelade att passningar är det mest riskabla på en basketplan. Poletten föll mitt framför mina ögon. Det är helt enkelt dags att börja jobba med passningar.


Fridens liljor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar