torsdag 16 januari 2014

En helg att se fram emot

Till helgen smäller det igen och jag har mycket att se fram emot. Vi har precis samma start som debutmatchen och på andra sidan planen skall Oskarshamn ställa upp sina tappraste krigare.
Mycket har hänt sedan den matchen då vi tampades med allt från screens till regler som stegfel, dubbelstuds och dylikt. Vi har tränat bra sedan dess och lyckats minska marginalerna varenda match (hör och häpna) så vi har en positiv spiral och ska gå ut och ha kul till förbannelse på lördag!

Träningsveckorna har varit mycket bra och försvar, kondition och passningar har fått en beskärd del av träningstiden. Idag körde jag dessutom en Mike Dunlapinspirerad grej som gav ett intressant resultat. Ibland är förvirring bra. Dunlap pratar om "Organized anarchy" och "chaos" vilket jag ville testa och resultatet blev att mitt bland all förvirring började folk att snappa upp och så småningom började snacket som jag sökte att höras från vissa håll. Har man mer tid kan man lägga in detaljer men detta räckte för dagen. Jag ville bara få ut snack och passningstempo.

Dunlap refererar hela tiden till att låta visselpipan bestämma och det är en av de mest makalösa träningsutvecklingarna som jag någonsin sett. Från att sett katastrofalt ut första sekvenserna startar spelarna senare att anamma Dunlaps regler för att i slutändan ha ett hiskeligt tempo. Vi testade lite av det och jag tror att det är bra att slänga in lite då och då. Idag var en sådan träning. En korvstopparträning behövs emellanåt. UNC har dem, Dunlap har dem och nu även Ravens. Jobba på spelarnas huvuden. Tappar de bort sig spelar det ingen roll. De hittar rätt så småningom men jag försöker att ge dem olika former av utmaningar på olika nivåer. Förra veckan var det på en mer organiserad nivå och idag kaos. I kaos och förvirring kan man eventuellt se hur det organiserade fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar