söndag 12 januari 2014

Russ Smith går från halvklar till självklar

En av Louisville "stora" spelare (183 cm typ) förra slutspelet var New Yorkfödde kvicksilverguarden Russ Smith. Jag tror att han hade ett snitt på närmare 19 ppg. och gjorde stor skada hos motspelarna och var förstås en högt bidragande orsak till att Louisville vann Final four förra året. Det var prat om att han skulle till NBA men jag var dessvärre inte imponerad av honom.

Jag älskade han snabbhet, hans förmåga att attackera korgen med finess och hans aggressiva Pitinoförsvar. Däremot gillade jag inte alls att han bara hade en växel, vilken var full fart (ibland med en hesitation) hela tiden och han agerade stundom ganska korkat. Han var ytterligare en för liten shooting guard och jag hade svårt att se honom spela i NBA. Däremot var Russ Smith klok och bestämde sig för att stanna ett år till i college vilket jag personligen tycker har förbättrat hans aktier. Russ har blivit mer av en point guard efter att Peyton Siva försvann till NBA och han spelar fortfarande med samma vårdslösa hjärta men gör det med mer tanke. Smith börjar dessutom attackera för att hitta passningar vilket är kanon med spelare som Hancock på trean eller Harrell under korgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar