fredag 29 augusti 2014

Guardutveckling

Hej igen allihopa. Hej igen. Det var ett tag sen sist och det lär nog bli så framöver. Jag gillar inte att krysta fram skräp efter skräp så därför har jag letat efter ämnen som jag känner mig ha lite att skriva om.

Jag gillar spelarutvekling och vilka spelare vi vill få fram. Det finns ett sagolikt nummer coacher och tränare att inspireras av. Många framgångsrike coacher och tränare tycks trivas att göra det väldigt enkelt. Jag har precis tagit del av en clinic med Mike Dunlap (helgat vare hans namn) där han talar om just spelarutveckling.

Dunlap har länge ansetts vara ett basketorakel och efter en oförtjänt kort sejour i NBA är han nu tillbaka som coach för Loyola i NCAA. Dunlap fokuserar hela sin offensiva spelarutveckling på enkelhet. Dunlap vill att man ska lära ut enkelhet med mycket detaljer för att han sguarder inte ska kasta bort bollar och kunna kontrollera spelet med målet att varje spelare ska kunna vara ett hot varje gång de har bollen. De ska lära sig att kanta upp och vara redo att attackera, skjuta och passa bollen. Han behandlade en rad olika aspekter som behövdes för att bli en framgångsrik spelare men gällande bollhantering lade han stor vikt vid:

  • Att skapa separation
  • Blicken framåt
  • Växla tempo
I skotträningen belyser han fotarbete och balans, hög armbåge och att ge spelarna många skott med hög kvalitet. Det är helt i min smak. Jag hatar skottövningar där man springer i all evighet för att få fram ett skott så småningom. Det kan vara kanon för konditionen men ger mig inte den skottrepetition som behövs.

Jag gillar enkelhet. Jag tror att det kan vara kanonbra att lämna enkelheten och framför allt inte överdimensionera den och undvika att ha komplexa övningar. Jag tror däremot att man måste tänka mycket på syftet och försöka skapa  övningar där flera aspekter av spelet behandlas och som ger spelarna chansen och kravet att tänka på egen hand. Basket är ett tankespel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar