måndag 4 augusti 2014

Första dagen med ett nytt system

Detaljrikedom redan i början har varit ett mantra för mig i sommar. När jag utvärderade min förgående säsong kom jag fram till massor saker som fungerade bra och dåligt. Dessa försökte jag att rangordna och detaljrikedom hamnade högt. Det innebär att övningarna bryts lite oftare men med ett bättre slutresultat.
Idag stod skott, bollhantering, försvar och transition på schemat. Vi arbetade som vanligt med bollhantering för att bli varma. Dessa övningar blandar vi in tuffhetstester i för att sätta en standard som bibehålls genom träningen. Mina träningar får inte bara, utan förväntas vara fysiska. Om man inte gillar kroppskontakt är sporten inte vad du söker och mina spelare gynnas av att vara fysiska.
Vi sköt en hel del och fortfarande är det rent tekniska aspekter som ges stort utrymme. Jag vill så gärna börja lassa treor men det får vänta och så skall det bli! Ingen idé att stressa med viktiga saker.

Jag presenterade mitt försvarssystem ur ett övergripande perspektiv och kunde redan idag se vissa goda resultat av det. Vi täppte igen mer effektivt samtiidgt som detta tvingar mina spelare att spela fysiskt i såväl anfall som försvar. I anfall måste man attackera rätt om man vill undvika en turnover. I försvar måste man vinna det första steget. Den som vill har förutsättningarna att kunna.

Imorgon kommer vi att fortsätta med olika transitionövningar samt vårt lagförsvar, möjligtvis något mer insideorienterat imorgon. Skott ges också utrymme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar