måndag 11 augusti 2014

Lettland - Sverige

Sveriges anfallspel var katastrof. Jag mådde dåligt och det kändes i alla fall som att det gick 5 posessions ibland utan att bollen hittade hem till korgen.

Lökiga screens satte upp våra skyttar som tyvärr inte hade något sänk alls igår. Därefter var det pick n rollspel efter circa 8 sekunder i anfallszonen. Jag kan tycka att det antingen är för tidigt eller på tok för sent för att börja spela 2-mannaspel. Framför allt med tanke på att varken guarder eller insidespelare utförde dessa med speciellt mycket finess. Massamba drev utan direkt mål efter en screen av en bra rullande Kjellbom. På så vis kunde letterna ta bort rullen och samtidigt försiktigt närma sig Massamba igen.

Sedan fick jag NCAA 2014 Flashbacks. Lettlad var Uconn och Sverige var Kentucky. Letternas försvar pressade våra perimeter spelare allt högre upp i banan och ut ur vår attackzon. Jag kan tycka det är okay att ha två guarder högt upp i banan om dessa lever på attacker och snabbhet men nu blev samtliga spelare pressade uppåt samtidigt som vi studsade bollen för att komma någonstans. Någonstans brukar inte vara rätt mindset. Ta bollen till korgen!
Transition fick vi inte heller ut mycket av. Jonathan Person hade några starka blowouts i sista perioden som ett resultat av sitt aggressiva försvarsspel. Massamba försökte någon gång, hoppade upp i luften och passade bollen bakåt, efter att ha rullat lite på golvet plockade Brice Massamba upp den. Jag gillar inte sådana beslut. Attackera med ett syfte men glöm absolut aldrig bort plan A,B eller C.

De intervjuade assisterande coach efter matchen som verkade ganska nöjd. Jag tycker inte att man ska vara det. Sverige kan mer och letterna hade kunnat slagits tror jag. Men jag är säker på att man kommer genomföra förändringar och komma ut starka till nästa match.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar