söndag 24 augusti 2014

Hjällpsidan är den rätta sidan

Det är kul att titta på basket. Det är också kul att titta på basket från olika länder och nivåer för att klarlägga eventuella skillnader. Ett av de bättre och mer framträdande exemplen på basketnivå är hur hjälpsidan är strukturerad. Jag såg en träningsmatch mellan ett ligalag och ett basketettanlag. Det var förstås flera stora skillnader men ligalaget fick oförskämt enkelt på grund av ettanlagets sätt att spela hjälpförsvar.

Hjälpförsvarsförmåga tycker jag är en stor del av en spelares basket-IQ. Försvar handlar minst lika mycket om beslutstagande som anfall men vissa tycks ha fastnat lite väl mycket i det bollcentrerade reaktionsspelet, det vill säga reagera på crossovers, jabs etc. Jag tror att spelare i tidiga åldrar behöver förstå innebörden av lagförsvar. Utan att gå in för mycket på detaljer tycker jag att man hela tiden behöver utgå från sin egen position och utifrån denna förhålla sig till boll, korg och egen man. Detta kan läras ut tidigt men snart bör man också försöka bli mer analytisk i sitt sätt att tänka på vem det är jag spelar mot och hur denne brukar spela.
Jag har vissa småknep som jag använder mig av som spelare och försöker förmedla vidare till mina spelare. Exempelvis om en spelare rör sig bort från bollen, bör man vara uppmärksam för då kommer med största sannorlikhet en screen snart att inträffa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar