torsdag 13 februari 2014

Utveckling av sporten är avgörande för vår fortlevnad

Mina cykelturer är heliga för mig även om jag ibland inte mäktar med att tänka allt för mycket när huvudsyftet istället handlar om att försöka cykla rakt och balanserat; en utmaning i dessa tider av snöslask följt av minusgrader, följt av snöstorm.
Idag fick jag blanda och allt som tankarna skenade iväg (mycket bättre än när cykeln gör det samma!)  kom jag att tänka på vad mycket det är som är skit i Sverige.
Vi älskar att diskutera huruvida man måste toppa eller inte men missar andra viktiga poänger. Träningstider och fördelningen av dessa exempelvis!
Jag har märkt att andelen skyttar i Sverige bara sjunker och det är egentligen inte så konstigt. Hur många lag har möjlighet att ha skottpass på veckobasis? Nej i Sverige skjuter vi oss själva i foten på grund av att vi inte ges tillräckligt med träningstider. Det innebär att man med fantastisk och kanske orealistisk omtanke ska fördela sina minuter över en rad olika moment. Passningar 10 min, skott 10, screens 10, layups 5 och så vidare. Tidsbristen innebär att många spelare kanske blir okay på det mesta men inte mästare på något, vilket är exakt motsats till vad man söker i proffsligorna. De flesta där är hårt nischade.
Nej hallarna ska alltid användas till viktigare saker än att låta ungdomar uppfylla sina drömmar och samtidigt är vi i Sverige stolta över vår idrottsverksamhet? Jag kissar på mig av ilska och skratt!
Bygg fler hallar och ge människor förutsättningar att nå sina drömmar även om de inte spelar hockey, bandy eller fotboll (för dessa sporter ges rätt förutsättningar).

Nästa punkt handlar om att höja kvaliteten på domare i samma mån som på coacher. Varför inte införa årliga fystester för domare i samtliga svenska divisioner? Jag tror att det behövs för att förbättra sporten ytterligare.

Nog för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar