söndag 16 februari 2014

Ungdomsbasketens torg och gränder

Inför säsongen satt jag i en minst sagt inspirerande och utmanande sits. För första gången på nästan tjugo år skulle Växjö spela seriespel för killar. Jag hade turen att träna båda grupperna vilket har inneburit ganska många timmar av studerande, utveckling av drillar, addera nya, ta bort gamla och som alltid effektivisera för den tid vi har att tillgå.

För mig är den största utmaningen att jobba på grunder samtidigt som träningarna behöver vara utmanande, utvecklande och inspirerande samtidigt som vi måste vara just effektiva för att ta ikapp några månader av de år som våra motståndare än så länge ligger före oss (detta kommer att tas ikapp).
Efter jul kan jag se positiva tendenser. Jag har försökt att utveckla deras trygghet med bollen vilket har inneburit att de flesta spelare i mina lag är ganska trygga med bollen. Vissa skulle jag till och med vilja påstå är riktigt bra med bollen. Många av mina spelare är också bra attackspelare och behärskar knep för att skapa separation mellan sig själv och försvararen.

Däremot brister vi i lagspel både anfall- och försvarsmässigt och det är här som skon klämmer för egen del. Jag har medvetet inte arbetat speciellt mycket med lagbitarna eftersom den individuella grunden först måste vara välutvecklad. Det är också här som jag möter ännu större frustration när vi möter våra motståndare som spelat längre än oss. Vissa lag har fantastiska spel för att vara på ungdomsnivå. Jag mötte ett lag förra veckan som spelade fantastiskt som lag och vann matchen. Däremot kan jag i stort sett lova er att inte en enda spelare i det laget kommer att kunna spela på nästa nivå av den enkla anledningen att de lärt sig att spela spel snarare än att spela. Utveckling av laget är viktigt och i äldre åldrar blir det ännu viktigare men i unga år måste spelare lära sig att spela.
Jag har perfektionistiska drag som jag slåss med varje dag eftersom det hela tiden syns saker som borde arbetas bort. Därför har just skill development tagit en jättestor del av min träningstid och vårt lagspel har fått ge vika. Nu ska jag dock försöka öka dosen lagspel både anfallsmässigt och försvarsmässigt. Missförstå mig rätt, jag kommer fortfarande inte  att rita upp massor spel där min guard får 2 screens och en spelare i hörnet biter på naglarna. Men stressa det mönster vi har att utgå ifrån och förädla detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar