lördag 15 februari 2014

Survival of the fittest - En text om att anpassa sitt spel

Jag har historiskt sett gillat Kentucky men inte varit försiktig i min kritik mot laget i år. De har fina förutsättningar att spela underhållande men i praktiken blir det bara skit av hela alltet. Jag trodde att de skulle börja spela mer Dribble drive men istället har deras spel att bli mer och mer klassiskt motion, T-game och sets. Jag gillar egentligen vanligt motion men Kentucky saknar rörelse och det blir väldigt stillastående allt som oftast. Jag har kikat på ungefär tio av Kentuckys matcher och ingen har lämnat mig i total awe. Men så insåg jag också att de är väldigt unga och saknar ledarskap bland spelarna och detta är en stor skillnad från tidigare Kentucky-årgångar. Det yttrar sig rent praktiskt i att man ofta hamnar i försvarande lags tempo och spel. Kentucky är effektiva i sina break och har såväl attack- som skottspelare, inside- och perimeterhot, försvarare och anfallare. Dess talangnivå ger dem fortfarande övertag mot många lag i NCAA men spelet imponerar inte. Emellanåt syns det tydligt att de har problem med lagspelet och jag tror att Calipari kommer att behöva behålla i alla fall majoriteten av sin grupp för att kunna bli farliga kommande år. Det är också därför som jag hoppas att Harrison-twins stannar. Kanske även Cauley-Stein som jag har svårt att se göra stora minuter i NBA. James Young och Randle kommer att gå, inget snack om saken. Ett år till för framför allt Harrison twins kommer att göra dem gott och lära dem styra spelet, något som kommer göra stor skillnad för Kentucky.

De behöver tänka försvar och börja sitt spel här och låta sitt anfall komma av sig själv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar