onsdag 12 februari 2014

Försvarar du bollen eller spelaren?

Även om båda mina lag i stort sett består av nybörjare där vi fortfarande främst jobbar utifrån principen "håll dig framför din spelare", har vi de senaste två veckorna börjat att jobba mer på lagförsvar i den äldre gruppen. Lagförsvar är enligt mig den mest komplicerade delen av spelet eftersom du till skillnad från laganfall inte har några direkta mönster att följa (serena där, cutta dit, rulla mot korg, utrym golvet) utan istället handlar lagförsvar om att bryta eller läsa ut motståndarnas mönster. Det händer förstås att man någon gång i sin spelar- eller coachkarriär möter riktigt sopigt anfallspel och då blir det istället ofta försvaret som bestämmer vad som händer motståndarna i anfall.
Även på seniornivå är hjälpförsvar svårt, framför allt mot lag som använder cuttar och screener i hög utsträckning och om outstanding försvar är att aldrig gå bort sig, ja då är det faktiskt ganska sällan man ser ett lag spela fullkomligt bra försvar. Det händer helt enkelt överallt även i NBA.

När jag växte upp (here we go again!) jobbade vi ytterst lite med hjälpförsvar och jag tror inte att det bara varit i mina hemtrakter som man inte lagt tillräckligt med tid på detta. Som tur var kunde jag snappa upp olika försvarsprinciper relativt snabbt men nu är det istället jag som ska stå och lära ut hjälpförsvarets måsten och det är inte helt enkelt.

Först och främst krävs det en lugnhet och aggressivitet (paradoxalt?) i sig själv och om jag inte ligger steget före i vad anfallet gör (detta är lättare på högre nivå i och med scoutingrapporter) måste jag i alla fall vara tillräckligt snabb i min reaktionsförmåga att agera på det som jag ser eller hör skall hända. Kapten Uppenbar slår till igen, det här känns lite som att lägga en kvadrat i en cirkel!

Men utöver denna grund försöker i alla fall jag att långsamt över tid implementera diverse regler. Vi har kommit till punkt ett: "The lowest guy is the loudest guy!" Citatet gav Frank Vogel mig i förra årets NBA-slutspel och det är en bra måttstock att få spelaren närmast korgen att börja snacka med han som försvarar bollen.

Nästa punkt som vi kommer att behandla idag är Mike Dunlaps och John Caliparis teorier om att alla försvarar bollen i första och sin spelare i andra hand. Anledningen till att jag försöker förklara det på detta sätt är helt enkelt att få mina spelare att inte krama motspelaren när bollen är på motsatt sida men det är lättare sagt än gjort och det behöver praktiseras varje dag för att etablera sig. Mr. Eastman talar om 2-regeln. Det tar två minuter att förklara en övning, det tar två veckor av träning innan man bemästrar konceptet eller mogen och det tar 2 månader innan man kan utföra den perfekt på match. Tänk på det vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar