fredag 21 februari 2014

Mina tre stora för en träning

Jag försöker hela tiden att granska min egen pedagogik, didaktik, planering och allt annat som är en del av träningen. Det går inte en enda träning där något inte fungerar bra och något fungerar mindre bra men jag försöker alltid att analysera övningarna och se vad som inte fungerade. I början handlade mycket om att förenkla övningar och att beskriva så mycket som möjligt med så få ord som möjligt. Att hålla en förklaring kort och koncis har visat sig vara ett framgångskoncept för mig. Får jag inte allting sagt blåser man av efter en liten stund och lägger in resterande bitar av övningen. Min vision är att lägga max två minuter på att förklara en ny övning. Har vi redan gjort den brukar jag oftast bara kalla ett namn, exempelvis "UNC" eller "Carolina break" och då vet spelarna vad vi ska göra.

Förra veckan försökte jag att formulera vad jag vill ha ut av varje träning. Undermedvetet har detta säkert funnits nästan hela säsongen men genom att belysa vad kan jag eventuellt effektivisera träningsprogrammen ytterligare. Efter det har jag försökt utöva träningar som för spelarna alltid är:


  • Fysiskt utmanande - I form av att spelarna skall kunna märka en förbättring i form av explosion och uthållighet.
  • Tekniskt utmanande - Spelarna ska varje träning kunna höja sin intensitet i de övningar som de utför och sträva mot att utföra sina övningar i högre och snabbare tempo.
  • Kognitivt utmanande - I form av att spelarna i olika övningar skall tvingas att tänka och öva sin förmåga att fatta beslut
Dessa tre utmaningar försöker jag att få med i så många övningar som möjligt och jag ser små positiva tecken på förbättringar hos spelarna. Mycket angenämt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar