tisdag 18 februari 2014

Att hitta ett passande anfallsspel

Jag har sedan i somras febrilt, hektiskt och intresserat studerat olika anfallssystem. Framför allt just system men sets har också fått en del utrymme i min bok. Det finns ingen bättre basket att se på än NBA och college om man vill få in nya idéer framför allt när det gäller inkastspel från olika platse rpå planen. Min första kärlek var 4-1 motion men så småningom insåg jag att det fanns en del fördelar även med 3-2 motion och olika avarter av detta. Som jag tidigare nämnt börjar ju spelet bli mer och mer perimeterorienterat och insidespelarna ska ges mer utrymme, därför finns det inte alltid plats för två under korgen. Det senaste jag börjat kika på är DeMatha High school och deras fantastiske coach Mike Jones. Inte den guldkantade rapparen från Texas utan coachen från...Indiana?
DeMatha kör ett flexanfall som inte alls är speciellt dumt. Flex påminner ganska mycket om ett 4-1 motion som övergår till ett 3-2 som fortsätter till ett 4-1 och så vidare, 2 poäng!

Men hur viktigt är egentligen ett anfallsspel? Det finns de som påstår att man med rätt manskap vinner oavsett spelsystem. Jag är beredd att till viss, men inte full, del hålla med. Jag tror att en kompetent coach kan hitta hur just dennes spelsystem ska passa den trupp som finns tillgänglig. Jag tror däremot att man måste ha ett system och jag tror att ett bra system kännetecknas av följande premisser:

  • Utrymme
  • Screens
  • Rörelse
  • Mångsidiga möjligheter att avsluta
De två första punkterna kanske får den mer erfarna coachen att rynka på näsan. Om inte kan jag meddela att vissa coacher anser punkterna går i direkt motsats till varandra. John Calipari är en av förespråkarna för teorin att screensättning förstör utrymme. Calipari har dock använt sig av screener och detta år har de inte varit många matcher där Kentucky inte avslutat sista tre minuterna med T-game av olika slag.
Avslutningsvis tror jag alltså att konsten är just att hitta ett eller ett par system som man behärskar bra och sedan anpassa dessa utifrån sin trupp men oavsett vilken trupp man besitter är de fyra punkterna ovan essentiella för ett framgångsrikt anfallsspel.
Vad fick du ut av detta? Förmodligen inte ett jota men ibland skriver jag för mig själv också! Få ur mig lite av de tankar som jag brottats med under dagen!

Fridens liljor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar