måndag 22 december 2014

New things coming up

Två halvsäsonger har utvärderats i två dagar och jag tror mig ha hittat de mest relevanta bristerna att lösa efter juluppehållet. Det är inga större hemligheter och jag tror sällan på hemligheter gällande helheten. Är coachen det minsta kompetent så ser man ganska mycket i första perioden, så därför delar jag med mig här också.

1. Bollrörelse. I samtliga av mina lag, om än i varierande grad, kan denna stundom stagnera och det blir så markant i spelet som blir fruktansvärt långsamt. Efter jul kommer mycket handla om att få upp bollrörelse med hjälp av tre olika verktyg. Dessa tänker jag dock hålla hemliga tills vidare.

2. Kommunikation. Både i anfall och i försvar har vi tendenser att tystna. Dessa måste elimineras efter nyår.

3. Fler anfallsalternativ. Vad man kan fastslå ganska snabbt är att vissa spelare är tongivande och jag måste komma på nya öppningar för att få fler spelare inblandade.

4. Intensitet. Ett ganska överhängande begrepp men som behöver tas itu med för att vi ska kunna nå till nästa nivå.

Utifrån dessa har jag börjat studera två gamla favoriter för att försöka inkorporera lite av deras grejer i vårt spel, framför allt gäller det deras screenalternativ; något vi har använt mycket sparsamt denna halvsäsong. Jag tror att vi genom att utöka antalet screener kan involvera fler spelare i spelet. Det återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar