söndag 5 juni 2016

Inga oväntade syftningsfel

Vad är ditt syfte med det du gör? Varför är vi involverade i basketsporten? Många dras in i den till följd av barnens utövande och det är en fullgod, till och med nobel anledning. Jag hyser respekt gentemot alla som är med i den fina ideella verksamhet som utvecklats under mer än hundra år och som jag hoppas aldrig tar slut. Det finns något mycket vackert i ideellt arbete och kan man ska man ställa upp. För mig är det nästan samma samhällsplikt som att rösta vid valen. Det handlar om att värna om demokrati och samhällets bästa. Alla ska inte coacha men alla ska göra något!

Däremot finns det flera bottnar i coachning och spelarutveckling och därför tycker jag att varje ambitiös coach behöver ha klart för sig vad dennas syfte är. Varför gör jag det här? Vad vill jag med detta? Det kan kräva lite tanke, men något syfte måste det finnas.

Vad vi drivs av i det vi gör är en mycket viktig kännedom att bygga vidare sitt ledarskap på. Jag älskar basket och kommer dedikera mig sporten för alla framtid, men faktum är att det inte är min kärlek till sporten som gör att jag coachar. I sådana fall hade jag förmodligen spelat själv istället. Min drivkraft är utveckling. För mig är det absolut viktigaste och mest givande att se människor utvecklas. Mitt kall i livet är att utveckla människor och basketen är ett verktyg för mig. I detta ligger också mitt syfte och drivkraft. Den dagen då jag inte coachar och utvecklar har jag hamnat på villospår. Då lär en paus behövas för att hitta tillbaka igen till det som driver mig.

Därför vill jag uppmana till att fundera över ert syfte. Varför gör jag det här? Det är inte konstigare än att vi alltidfunderar över vad och varför vi gör det vi gör på träningarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar