söndag 29 mars 2015

Min anfallsfilosofi del 2

Som tidigare nämnt bygger jag mycket på ledorden: Spacing, attacker, Cuttar och bollrörelse och nu kommer del två i vad det är som jag försöker att åstadkomma. Det tar tid men jag börjar få en bild klar i mitt huvud av vad min drömbasket är för något. Dessa inlägg skriver jag för min egen skull, då jag tror att det kan vara bra med nedskrivna idéer.

Caliparis, Karls och Walbergs influenser på mig går inte att undangömma. Jag är tokförälskad i deras 2000-talssystem och det är dessa som utgör mycket av grunden för det som jag förösker åstadkomma med mina lag. Problemet är att de tar tid att skapa eftersom det snarare är en filosofi än ett system. George Karl säger att det tar ungefär ett år att utveckla i NBA, vilket visar lite av systemets komplexitet. Det märks även i mina lag men det är positivt att de snittat mer poäng efter jul, vilket visar på att systemet blir bättre och bättre. Jag gillar Read-and-react och detta genomsyrar stora delar av basketvärlden. Vissa menar att det förstör basketen, andra att det gör basketen roligare. Jag tror varken eller, utan tror det är en utveckling som just nu är glödhet men som kanske kommer att svalna lite så småningom. Calipari har ju övergivit stora delar av det i år, vilkt inte är så konstigt med tanke på hans storlek.

Mitt anfallssystem bygger på en blandning av lite olika 4-1-system men jag tar efter många mönster från Calipari, Karl och Walberg. Mitt spel kommer jag hädanefter att kalla Attack-and-React. En båtresa hem från Visby satt jag och jämförde lite olika system och kom fram till att jag vill inte att mina spelare ska "läsa och reagera" för detta ger ett intryck av passitivitet (hårklyveri? Ja visst!). Jag vill att de ska skapa reaktion från försvaret som i sin tur leder till reaktion från oss. Vi agerar innan försvaret, därefter börjar svärdfäktningen som förhoppningsvis avslutas med att vi gör poäng.

Mitt mål med systemet är att jag ska kunna ha många spelare som gör mycket poäng och att spelare känner förtroende i sina förmågor. Ju fler som kan göra 10+ desto bättre är det. Detta behöver vi arbeta aktivt för kommande månadet. Kan vi ha över 20 assist är det fantastiskt. Kan vi skjuta 15-20 poäng från straffkastlinjen kommer vi att vinna. Kan vi skjuta i 20 poäng från trean? Då vinner vi garanterat!
Detta kommer att bli framtida målbilder för de lag jag just nu har och som jag tror kan hjälpa oss att vara aggressiva och värdera vikten av både trepoängsskottet och attacken. Attack-and-react 20!!!! Eller kanske attackera-o-reagera 20? Vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar