söndag 15 mars 2015

En filosofi börjar ta form

Det har tagit mig några år men just denna säsong har varit oerhört utvecklande. Jag har fått jobba med nybörjare, med landslagsspelare, med fysiska speare, med tekniker och paletten fylls rätt snabbt av olika färdigheter och nivåer. Redan förra säsongen började jag att fundera över en anfallsfilosofi och den har etablerats ytterligare i år, även om den förmodligen... nästan garanterat kommer förändras avsevärt under mina kommande år som coach.

Först och främst är det kontinuitetsanfall som är min kopp, i alla fall just nu. Jag tror på Sets men vill hålla dem till ett fåtal och istället ge mer frihet till spelarna. Detta har jag dock lärt mig att man ibland behöver gå in och styra lite för att spelare sällan tänker på dem automatiskt. Jag pratade med en coachkollega idag som har mycket rutin från coachning och han gav mig ett värdefullt tips gällande just struktur som jag garanterat kommer att ha med mig framöver.

Mina ledord för anfallsspelet och som jag alltid har i bakhuvudet när sets o.dyl designas är: Spacing, Cutting, Bollrörelse och attacker. Dessa fyra ledord tror jag är viktiga för att få ett flytande anfallsspel men de tar tid att utveckla och jag kan se hur vi i mina lag har börjat att få till dessa fyra men att de ännu inte riktigt sitter i ryggmärgen. Det beror förstås på mina spelares ringa ålder! De måste få tid att utvecklas och jag behöver ha tålamod gällande deras utveckling. Det är dock en fantastisk känsla när man ser hur spelare börjar hitta roller och utvecklas till nya nivåer. Däremot kan sets vara väldigt bra för att få lite variation i vårt spel de gånger som det stagnerar och gällande denna punkt ska jag bli lite mer strikt kommande matcher.

För att utveckla dessa punkter behöver spelare vissa färdigheter. Just atackmentaliteten är den som tar mest tid att utveckla men jag tycker också att fler och fler börjar anamma den, vilket gör att jag hor gott hopp inför kommande säsong! Min dröm...nej...mitt MÅL är att vi ska ha 4-6 spelare som konsekvent ligger på 10+ poäng. Det skulle göra oss till riktigt farliga lag och jag tror att dte är en möjlighet med den talangnivå som finns i mina lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar