måndag 16 mars 2015

Returtagningsknep

Returer är en stor del av spelet och personligen lägger jag mycket stolthet i detta. Jag tar gärna returern men det viktigaste är förstås att den jag spelar mot inte tar den. Om så är fallet anser jag mig antingen varit dum eller nonchalant eftersom de tekniska returfärdigheterna hos många motståndarlag inte är speciellt höga. Nu tänker jag delge några av mina favoritknep för att ta plats i luftrummet.

1. Jag växte upp med budskapet att Du måste vilja ta returen. Jag tycker inte att det är tillräckligt starkt, utan du måste kräva att rycka ned bollen. Detta är grunden och killer instinct är en styrka som inte ska undervärderas.

2. Skapa kontakt istället för att ta kontakt. Jag vill alltid träffa min motspelare innan denna träffar mig. Det blir en liten kamp men eftersom gett ut första slaget blir det mcket lättare att hålla marken.

3. Vänta inte på bollen. Möt den istället! Här kommer fysikens vikt in. Jag försöker tajma mina upphopp så att jag fångar bollen ovanför ringen. Fungerar inte detta är min teknik att i alla fall ta den så högt som möjligt. Med andra ord HOPPA för sjutton!

4. Medvetenhet! Detta är en del som jag själv lagt till. Jag tror att en bra hjälpförsvarare automatiskt tar några extra returer bara på grund av sin positionering i hjälpförsvaret! Har man hela tiden koll på spelaren med boll och sin egen spelare har du ett utmärkt utgångsläge för att vinna returkampen. Du ser när skottet går och du vet åt vilket håll som du ska söka upp din anfallare. Denna aspekt är svårast och man måste jobba på den varenda sekvens i både anfal och fösvar. Vart är jag? Vart är bollen? Vart är min man?

Dessa fyra punkter är en bra grund och behärskar man dessa kommer returstatistiken att öka drastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar