onsdag 10 augusti 2016

Förträningsvecka 1 är slutförd

Två träningar fick räcka denna "Mjukstartsvecka". Försäsongen är igång och vi är inte utomhus för att springa i år. Så länge som det finns halltider, vill jag nyttja detta på bästa tänkbara sätt och därför blir försäsongsträningen lite annorlunda i år. Säsongen delas upp i olika faser och augustimånad handlar om att vi ska forma vår identitet utifrån 1-0 och 1-1. Redan igår startade vi med högt tempo och det tog inte många minuter innan pulsen var ganska hög på spelarna. Faktum var att uppvärmningen räckte och sedan började vissa att krokna, men de flesta tog sig igenom träningen. Idag hade vi en extra halvtimme till vårt förfogande och det officiella målet var: "Kriga er igenom det!" Vi alla visste att det skulle vara en hård fysisk träning, men spelarna skulle hela tiden hålla fokus på att ta sig igenom varje drill på bästa tänkbara sätt. Jag såg en fight i mina spelare igår och jag såg samma fight idag. Konsten är inte att klara en veckas träning, utan en månad, följt av två och så vidare. Jag hoppas att denna samling spelare kan bli en sådan grupp. En grupp av Grit-and-grinders som käkar sig igenom de hårda stunderna.

I övrigt belyser vi identitetsskapande. Vilka är vi och vad vill vi göra kommande säsong. Även om inga lagkoncept egentligen har presenterats ännu, kunde vi implementera några delar av vårt helhetskoncept idag i olika övningar.
Målet är att spelarna genom visualisering skall kunna känna igen och få en a-haliknande upplevelse, när sedan hela konceptet presenteras.

Nog om det, imorgon skall jag snöra på mig skorna och försöka skjuta sönder ljusen i Teleborgshallen. Bokstavligt talat - mina skott kan ännu hamna vart som helst i hallen nästan, haha! Men jag tränar på och känner att jag gör framsteg.
Jag avslutar med ett citat gällande framsteg och en historia som gav mig spaghettiben. Den 93-årige cellisten Pablo Casals fick frågan varför han fortfarande övade, av en journalist. Casals svarade:" because I think I'm making progress." 93 år och fortfarande nyfiken och högst levande av livet. That's powerful stuff!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar