tisdag 9 augusti 2016

Fas ett är avslutad och om ett par timmar påbörjas nästa.

Yes, imorses fick jag ett ytterst positivt besked som innebar att coachstaben för Växjö Ravens damsektion nu är definitiv.
När det blev klart att jag och min fru skulle flytta tillbaka, fanns det ett par lag som diskuterades för coachning, men till slut föll lotten på Växjö Ravens Damlag. Dels känner jag majoriteten av spelarna sedan tidigare, men jag kände också att truppen var intressant och bestod av bra individer.

Däremot kan det vara svårt att bygga sin coachstab och oftast blir ledare utplacerade på olika grupper. Så var inte fallet nu, utan det har funnits möjligheter att komplettera samt bygga en stab på ett mer "professionellt sätt". Jag jobbade med två av mina assisterande coacher redan förrförra säsongen och för mig var det oerhört viktigt att de skulle vara med - förutsatt att de själva var intresserade. De känner gruppen utan och innan och har följt den mycket länge. Deras relationella färdigheter är av toppkvalitet och de har verkligen geist för detta lag.
Dessutom tog jag kontakt med "en vilande kraft-och-kompetenskälla"i staden. En herre med mångårig erfarenhet från både internationell som nationell toppbasket och som jag vågar ge epitetet basketnörd. Idag blev han definitivt klar och staben är därmed fullbordad för kommande säsong.

Det svåraste som finns är att skapa kultur. Rekrytering är superviktigt för detta, men i lägen där pengar inte finns att erbjuda måste det röra sig om högt dedikerade individer som har en stark låga för sporten och spelarna. För mig är det imperativ för en god organisation och mitt första mål var att försöka rekrytera en stab med potential att skapa en atmosfär och kultur, där multimixande av positiv energi, kompetens, relationsbyggande krafter och gemensam målsättning skulle vara grunden för vad vi gör. Min tro är att vi i det stadiet som vi befinner oss just nu, är det viktigt att personer passar in i och vill vara en del av, samt vara med i förbättrandet av filosofin (OBS! Alla skall ej tycka samma om allt - det är något helt annat!).

Om vi coacher är dedikerare processen, laget och fortbildning finns en början till något. Staben är enad gällande vad vi vill åstadkomma och bygga (mer om detta senare) och förhoppningsvis accepterar spelarna konceptet med. Om två timmar görs den första inofficiella träningen. Processen har planerats men idag startar den dessutom.

Let's go Ravens!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar