tisdag 25 november 2014

Ligamatch i Nässjö

I lördags passade jag på att avnjuta lite ligabasket igen för första gången på tre år. Det var roligt till en början. Nässjö och Borås höll jämna steg så länge som Borås ville hålla jämna steg. Nässjö har ett helt okay lag men Borås befinner sig förstås i en annan dimension. Det är så som den svenska ligabasketen ser ut; klasskillnaderna påminner lite om 1700-talets Frankrike.
Jag var i Nässjö redan på förmiddagen och bevittnade deras shoot around inför matchen och det var högprocentigt skytte från , jag vågar nästan påstå de flesta hållen. Däremot kunde jag direkt fastslå att de inte skulle ha i närheten av samma skottprocent på matchen. Det berodde inte främst på att tempot var avsevärt mycket lägre...shoot arounds är sällan kända för sin hejdlösa fart.
Däremot var skottempot (i form av hur långtid det tog att få upp bollen) svagt och detta anser jag vara ett större problem. Vem som helst som tränar sju dagar i veckan kan sätta skott i en 1-0-situation, de flesta kan också sätta skott när man spelar i ett behagligt tempo men däremot syns det i matchsituationer tydligt vilka som är långsamma respektive snabba skyttar. Det tar lång tid från det att bollen fångas till det att den lämnar handen och på högre basketnivåer brukar detta ofta vara signifikant för dåligt skytte. Rubios skott tar 1,5 sekunder, Ray Allens 0,6. Jag är dock ganska säker på att vi ksulle tappa hakan om vi såg Ricky Rubio stå och skjuta ensam i en hall. Det skulle inte vara många missar där inte! De där hundradelarna är skillnaden mellan vinst och förlust!
Sedan kan man gå in i andra detaljer som hur man skapar sina skott och läser screener men jag lämnar den hängandes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar